Hoffmann is de samenwerking aan gegaan met People Intouch. Hiermee halen we het toonaangevende klokkenluiders platform SpeakUp® in huis om onze klanten een extra handvat te bieden voor het creëren van een cultuur waarin medewerkers elkaar volledig kunnen vertrouwen. Naast de extra service spelen wij ook in op de aankomende wetgeving rondom de bescherming van klokkenluiders. 

In Nederland is er nog te weinig aandacht voor de nieuwe wetgeving die vanaf 17 december 2021 zal ingaan. De nieuwe EU-klokkenluidersrichtlijn zal meer bescherming bieden voor de klokkenluider binnen Europa. Alle organisaties met meer dan 250 werknemers hebben tot deze tijd om aan de richtlijn te voldoen.

People Intouch haalt met de samenwerking met Hoffmann een gerenommeerd onderzoeksbureau binnen om zo haar klanten de mogelijkheid te bieden om Hoffmann mee te laten kijken met meldingen en waar nodig advies of een onderzoek in te stellen.

Van links naar rechts: Ruben Luteijn en Maurice Canisius van People Intouch, Johan Klokman en Esther Kraan van Hoffmann.

Samenwerking_Hoffmann_en_People_Intouch

"Het is belangrijk om een eenvoudige methode te hebben waarmee je signalen van vermeende misstanden eenvoudig kunt detecteren,'' aldus Maurice Canisius, Managing Director bij People Intouch. ''Als de manier van melden diffuus en complex is, zullen de barrières te hoog zijn en dat leidt ertoe dat mensen geen melding meer willen maken. Het simpel houden is de key van een succesvol SpeakUp programma.''

"Het ontvangen van meldingen is een fantastische eerste stap naar een veiligere bedrijfscultuur. Maar wat is de volgende stap? Een adequate en juiste behandeling van meldingen geeft vertrouwen bij medewerkers en toont dat u integriteit hoog in het vaandel heeft staan," aldus Esther Kraan, consultant cybersecurity en security risk management. "Hoffmann ondersteunt in het onderzoeken van de melding en adviseert in de te nemen stappen. Daarnaast denken we graag mee, vanuit onze kennis en expertise, hoe misstanden in de toekomst kunnen worden voorkomen.”

Over People Intouch

People Intouch zorgde voor een revolutie op het gebied van klokkenluiden met de introductie van SpeakUp® in 2004. Tegenwoordig biedt People Intouch een eenvoudig, veilige en volledige oplossing voor het melden van wangedrag aan organisaties over de hele wereld. Met het hoofdkantoor in Amsterdam en een gepassioneerd team van 50 internationale professionals, helpt People Intouch organisaties door mensen te inspireren om zich uit te spreken over wangedrag op de werkvloer. People Intouch's sterke filosofie, gebaseerd op gebruiksvriendelijkheid en gericht op het elimineren van mogelijke meldingsdrempels, wordt gedeeld door honderden multinationals. Organisaties zoals BMW, Nestlé, Friesland Campina, KPN, Heijmans, Jumbo en Randstad vertrouwen al jaren op SpeakUp®. Lees meer op onze website.

Fraude & Integriteit

Vierluik deel 4 - het confrontatiegesprek met de betrokkene

Zonder betrokkene geen fraude. Wij gebruiken de term betrokkene voor degene die we onderzoeken bij een fraude-incident: de vermoedelijke fraudeur. In dit laatste deel van het vierluik over fraude geven we u een inkijkje in de laatste fase van onze onderzoeken. Hoe komen we uiteindelijk met een betrokkene aan tafel? Hoe bereiden we dit confrontatiegesprek voor? En hoe verloopt zo’n gesprek meestal?

 

Fraude & Integriteit

Frauderende aandeelhouder, wat nu?

Stel, u heeft een bedrijf overgenomen. De oprichter van dat bedrijf heeft echter nog steeds een deel van de aandelen in handen. Ook sprak u af dat hij nog een tijdje de operationele leiding op  zich zou nemen. Maar nu heeft u serieuze aanwijzingen dat hij fraudeert. Hij zou geld uit ongeregistreerde verkopen in zijn eigen zak steken. In het verleden hield hij een gedeelte van de verkopen buiten de boeken en is dit na de overname blijven doen. Wat nu?

Fraude & Integriteit

Casus - opgaan in de massa

Vrijdagmiddag. Een batch met tientallen betalingen staat klaar. Nog even controleren voordat de betalingen er voor het weekend uit gaan. Maar dan ziet de controller iets verdachts. Dat rekeningnummer lijkt helemaal niet te kloppen met het rekeningnummer op de factuur. Als hij het uitzoekt, blijkt het rekeningnummer van zijn administratieve collega te zijn. De collega die vandaag vrij is, maar normaal de batches klaarzet op vrij ag. Er is vast iets fout gegaan in alle hectiek… Hij belt zijn collega op.

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.