Dit vierluik is geschreven door één van onze fraude- en integriteitonderzoekers voor het platform van het Ondernemersbelang en is ook daar te lezen.

Vroeger dacht men in de psychologische wetenschap dat fraudeurs bepaalde uiterlijke kenmerken hadden zoals een lang gezicht, een hoge haarlijn en een smalle mond. Wanneer ik dit vergelijk met de gesprekken die ik bij Hoffmann met daadwerkelijke fraudeurs heb gevoerd, kan ik gelukkig concluderen dat het niet zo simpel is.

Kenmerken externe fraudeurs

Fraudeurs komen in alle vormen en maten en kunnen van binnen en buiten de organisatie komen. Wanneer ik de kenmerken van externe fraudeurs moet beschrijven zou dit variëren van jonge gasten op zolderkamers tot door de overheid gefinancierde Russische hackerscollectieven. De belangrijkste tip die ik hierover kan geven is dat u als ondernemer scherp bent op alles wat van buiten komt. Of het nou om leveranciersfacturen, telefoontjes of e-mailberichten gaat, check-check en dubbelcheck.

Statistieken interne fraudeurs

De interne fraudeurs hebben een groot voordeel ten opzichte van de externe fraudeurs. Ze hebben vaak uw vertrouwen.  Gebaseerd op de statistieken van Hoffmann onderzoeken is de gemiddelde fraudeur een man van middelbare leeftijd, negen jaar werkzaam bij een organisatie en zeven jaar functionerend onder het middelmanagement. Nu niet iedereen die aan deze specificaties voldoet naar huis sturen, want hier zitten natuurlijk wat haken en ogen aan.

Allereerst is het gebaseerd op gemiddelden. De fraudeurs uit de onderzoeken die ik afgelopen jaar heb uitgevoerd waren opvallend vaak vrouwen uit de managementlaag onder de directie. Maar ook relatief veel jonge mannen met redelijk autonome functies zoals projectleider, die door de organisatie als ‘high-potentials’ werden gezien. Integriteitsonderzoeken richten zich daarentegen juist vaak op mannelijke bestuurders van 50plus. Niet bepaald het beeld uit de statistieken…

Hebberigheid

Daarnaast is het goed om te realiseren dat de statistieken zijn gebaseerd op de fraudeurs die ontdekt zijn. De slimste fraudeurs zullen wellicht nooit gepakt worden. Zelden maken wij mee in onderzoeken dat een fraudeur pas net begonnen is. Een eerste opzet van een fraude is vaak zo sluw dat deze wellicht nooit ontdekt was. Maar de kick van stiekem geld binnenhalen werkt soms verslavend. En het went erg snel om een goed gevulde portemonnee te hebben. Gevolg is dat veel fraudeurs een grotere portemonnee aanschaffen en deze ook proberen te vullen. Maar de opzet van het plan was nooit gericht op deze hoeveelheden, waardoor de hebberigheid van een fraudeur vaak een ontdekking van de fraude als gevolg heeft. Zelfs de fraudeurs die zijn begonnen uit emotionele redenen worden vaak hebberig. Wanneer de shortcut naar het hebben van voldoende geld eenmaal ontdekt is, zijn er weinig die daarna altijd op de (lange) normale route blijven.

Signalen

Moet je dan altijd wachten tot een fraude groot genoeg is om deze te ontdekken? Nee. We horen tijdens onderzoeken vaak dat er toch echt wel de nodige signalen waren. Maar omdat men niet verwachtte of wist dat het wel een signaal van fraude kon zijn, werd het niet opgepakt. Dit zijn soms enorm voor de hand liggende signalen en daarom is het vaak des te schrijnender dat er niet op tijd naar gehandeld is. Wat mij is opgevallen tijdens onderzoeken is dat de signalen bij oudere medewerkers die al wat langer in dienst zijn anders zijn dan de signalen die er waren bij de jonge medewerkers die fraude pleegden. En de signalen van leidinggevende fraudeurs waren ook opvallend anders. Belangrijke opmerking bij onderstaand overzicht is dat dit volledig is gebaseerd op mijn eigen ervaring en dus niet statistisch is onderbouwd.

Oudere medewerkers

  • Opvallende gedragsverandering;
  • Zonderde zich af van het team;
  • Werkte alleen en wilde geen inmenging van anderen in werkzaamheden;
  • Minder betrokkenheid bij activiteiten van de organisatie;
  • Opvallende veranderingen in smaak, vaak duurder en luxer;
  • Opvallende uiterlijke vertoningen (opeens verzorgd of erg onverzorgd zoals wallen).

Jongere medewerkers

  • Werden door iedereen gezien als enthousiaste leuke collega;
  • Vaak bestempeld als high-potential;
  • Ging eerst goed om met hoge werkdruk, maar opeens minder;
  • Keerden zich op een gegeven moment tegen leidinggevenden;
  • Brutalere houding naar verloop van tijd;
  • Erg luxe levensstijl voor jonge medewerker.

Leidinggevenden

  • Vroegen medewerkers regelmatig om AO/IC procedures te overrulen;
  • Duidelijke voorkeur voor bepaalde medewerkers (inner circle of trust);
  • Onvoorspelbaar gedrag. Van begripvol naar keihard iemand afbranden;
  • Duidelijke eigen agenda.

Meer weten of bespreken?

Wilt u meer signalen uit de praktijk ontdekken of wilt u meer weten over dit onderwerp? Kijkt u eens op onze website naar de whitepaper ‘Bedrijfsfraude herkennen’. Wilt u een situatie in uw eigen organisatie waar u bedenkingen bij heeft met ons bespreken? Neem gerust contact op. We adviseren u graag.

Dit artikel is deel 2 uit een vierluik over fraude. In het eerste artikel heb ik uitgelegd hoe breed het begrip fraude is, maar ook welke vormen we in de praktijk vaak tegenkomen. In het volgende, derde artikel zal ik beschrijven hoe u als ondernemer het beste kunt handelen wanneer u slachtoffer bent of lijkt te zijn van fraude. In het laatste. vierde artikel geef ik tips over wat u kunt doen om fraude binnen uw organisatie te voorkomen.

 

Fraude & Integriteit

Steeds vaker diefstal van medicijnen in de zorg

Afgelopen vrijdag was er een uitgebreide reportage in de nieuwsuitzending van EenVandaag over de toename van diefstal van medicijnen in de zorg. Ron Nieuwendijk, senior consultant Fraude & Integriteit bij Hoffmann kwam hier ook aan het woord. “Tien jaar geleden ging het bij één op de tien onderzoeksopdrachten uit de zorg om medicijndiefstal. Inmiddels is dat bij ongeveer één op de drie dossiers het geval,” aldus Ron. Reden waarom we hier ook vanuit Hoffmann weer aandacht voor willen vragen. Want wat is hiervan de oorzaak?

Fraude & Integriteit

Fraude door mede-aandeelhouder of -vennoot: wanneer kunt u onderzoek laten doen?

Als mensen met elkaar gaan samenwerken in een gezamenlijke bv of een vof, gebeurt dat vaak met veel energie én in vol vertrouwen. Er worden weinig afspraken gemaakt, laat staan op papier gezet. Men staat vooral in de ‘doe-stand’. Niet zelden blijkt dan later dat visies, verwachtingen en handelwijzen uiteenlopen, bijvoorbeeld omdat een van de partners zichzelf bevoordeelt ten koste van de onderneming. Als er dan niets op papier staat kan het ingewikkeld zijn om daar onderzoek naar te (laten) doen.

Fraude & Integriteit

10 tips om fraude door medewerkers met schulden te voorkomen

Ruim een jaar geleden publiceerden wij een nieuwsartikel over fraude op de werkvloer. In dat artikel gaven wij aan dat het ons opviel dat steeds meer betrokkenen in fraudeonderzoeken forse schulden hadden. Een trend die we tot op de dag van vandaag zien toenemen. Maar weet u wat die betrokkenen ons vertellen als we hen met onze bevindingen confronteren? ‘Het ging zo gemakkelijk’. In dit artikel geven we u dus graag 10 tips om fraude en diefstallen door medewerkers met schulden te voorkomen.

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.