Als we privé iets kopen, bijvoorbeeld via Marktplaats of een webshop, vinden we het tegenwoordig heel normaal om te controleren of de verkoper wel betrouwbaar is. Door schade en schande zijn we wijzer én voorzichtiger geworden. Gek genoeg zijn bedrijven vaak een stuk onvoorzichtiger als ze in zee gaan met een nieuwe zakenpartner.

Online oplichting voorkomen

Op Marktplaats staan tegenwoordig tips om te controleren of een verkoper betrouwbaar is. Zo staat er op de website van dit platform:

“Verzamel zoveel mogelijk informatie over de (ver)koper. Zoek bijvoorbeeld online naar gegevens zoals naam, telefoonnummer en bankrekeningnummer (Google, social media, fora of andere websites).”

En op de website van de fraudehelpdesk staan tips hoe we kunnen controleren of een webshop betrouwbaar is:

“Zoek uit wie er achter de website zit. Zoek in Google op ‘WHOIS’ uit wat het domein is en waar en wanneer die is geregistreerd. Een site die pas zeer recent is geregistreerd en is aangevraagd in het buitenland kunt u als verdacht beschouwen.”

De meeste mensen nemen deze tips tegenwoordig gelukkig ter harte. Maar in het zakelijk verkeer is een controle naar de integriteit  van een potentiële samenwerkingspartner nog veel minder standaard. Zelfs bij grote deals.

Zakelijke deals

Want stel, uw aandelen worden overgenomen door een investeringsmaatschappij. Uw bedrijf doet vaak zaken met (semi-)overheidsorganisaties. Daardoor ligt er extra veel nadruk op integriteit en compliance. Hoe weet u dan of u erop kunt vertrouwen of de bestuurders van de investeringsmaatschappij niet eerder met justitie in aanraking zijn geweest? Of contacten hebben in dubieuze kringen?

Of u bestelt een partij grondstoffen bij een buitenlandse partner met wie u nog niet eerder zakendeed. Een grote investering. Hoe weet u dan of u erop kunt vertrouwen dat deze bestelling ook echt (op tijd) geleverd wordt?

Due Diligence

De Engelse term ‘due diligence’ betekent letterlijk ‘gepaste zorgvuldigheid’. Het is een bekende term in de fusie en overnamewereld. Daar is een due diligence vaak gericht op het vaststellen van de juistheid van de aan de koper gepresenteerde informatie en het in beeld brengen van risico’s en kansen van de over te nemen onderneming. Daarbij kijken de onderzoekers naar financiële, fiscale, juridische en commerciële aspecten en - al naar gelang de aard en omvang van de onderneming - ook naar milieu-, IE-, HR- of IT-aspecten.

Eén belangrijk aspect ziet u hier niet tussen staan: integriteit. Terwijl u toch echt grote financiële- en reputatierisico’s loopt als u in zee gaat met een partij die achteraf niet betrouwbaar blijkt te zijn. Maar hoe controleert u dat dan? Met een Integrity Due Diligence.

Integrity Due Diligence

Een Integrity Due Diligence (IDD) richt zich op de integriteitsrisico’s van de partij waarmee u zaken wilt gaan doen. Een IDD identificeert risico’s die niet goed zichtbaar worden in andere due diligence-onderzoeken.

Nu is een Integrity Due Diligence niet alleen van toepassing  bij een fusie of overname. Ook als u in zee gaat met nieuwe leveranciers, fabrikanten, franchisenemers, distributeurs en andere zakelijke partners met een mogelijk integriteitsrisico kunt u een IDD laten uitvoeren.

Hoe gaat een Integrity Due Diligence in zijn werk?

Om te beginnen is het belangrijk om tijdig een IDD op te starten. In de praktijk zien we helaas nog te vaak dat bedrijven al in een vergevorderd stadium zijn met de onderhandelingen en dan - al dan niet naar aanleiding van signalen - ‘nog even snel’ de integriteit van het andere bedrijf, de bestuurders of de aandeelhouders willen laten onderzoeken. Een goed en gedegen onderzoek is dan veel lastiger.

Daarnaast is een IDD altijd maatwerk, waarbij de aard, inhoud en diepgang van het onderzoek kunnen verschillen. Zo kan het onderzoek zich richten op de achtergrond van de bestuurder(s) of aandeelhouders, maar ook op compliance, corruptie en omkoping of maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Anders dan veel andere onderzoekers richt Hoffmann zich bij een IDD ook op de natuurlijke personen die bij de onderneming betrokken zijn: bestuurders en eigenaren (Ultimate Benificial Owners). Hierbij doen we niet alleen een open bronnenonderzoek, maar voeren we ook persoonlijke gesprekken met de persoon zelf én met referenten. Uiteraard houden we ons daarbij volledig aan de geldende wet- en regelgeving op het gebied van privacy.

Meer informatie?

Een Integrity Due Diligence is onmisbaar als u zakelijke relaties van enige omvang aangaat. Na een Integrity Due Diligence bent u zich bewust van de integriteitsrisico’s en kunt u een weloverwogen beslissing nemen. Daarmee voorkomt u reputatieschade, onverwachte kosten (bijvoorbeeld door boetes) en uitsluiting van opdrachten.

Heeft u hier vragen over? Of bent u geïnteresseerd in een Integrity Due Diligence? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.

0882986600

info@hoffmann.nl

Onze specialisten staan voor u klaar.

Risk management

In-, door- en uitstroom van medewerkers: wat kan er misgaan?

Wellicht dat u zich bij het lezen van de titel van dit artikel afvraagt ‘Werkt Hoffmann nu ook in HR?’. Nee, dat is niet het geval, maar vanuit onze expertise hebben wij wel vaak te maken met de in-, door- en uitstroom van medewerkers. En zien wij dus ook wat er mis kan gaan. In dit artikel leest u er meer over. 

Risk management

Gemeentes zetten informatiebeveiliging hoog op de agenda

‘Criminelen infiltreren gemeentehuis tientallen keren per jaar’, kopte RTL Nieuws einde vorig jaar. In een serie artikelen over integriteitsschendingen bij gemeenten bracht de onderzoeksredactie verschillende misstanden aan het licht: van het lekken van vertrouwelijke informatie tot fraude, diefstal en omkoping. Gemeenten blijken een kwetsbare prooi voor criminelen. En zij lijken zich nog onvoldoende bewust van de risico’s, zo berichtte RTL Nieuws. In de praktijk zien wij dat veel gemeenten zich wel degelijk bewust zijn van de risico’s. En daar ook actie op ondernemen.

Risk management

Anonieme bedreigingen, laster en smaad wat kunt u doen

Stel, u ontvangt een e-mail van een voor u onbekend Gmail-account. In die e-mail wordt een aantal leidinggevenden binnen uw organisatie beschuldigd van onfrisse praktijken. Beschuldigingen waarvan u weet dat ze niet waar (kunnen) zijn. Maar in de e-mail, en in de e-mails die volgen, staat ook een dreigement. Als u geen stappen onderneemt richting deze leidinggevenden zal de (anonieme) afzender de media opzoeken. En social media gaan inzetten om de beschuldiging(en) te verspreiden. Wat nu?

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.