Internationale bedrijven investeren minder in sociaal veilige werkvloer.

Zo, dat is nogal een statement. Maar bij Hoffmann durven we hem wel aan. De laatste tijd zien we namelijk een flinke opwaartse trend in grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer. Daarbij gaat het niet zozeer om seksueel overschrijdend gedrag, als wel om verbaal grensoverschrijdend gedrag: machtsmisbruik, pesten, discrimineren en kleineren. Daarbij valt op dat de meldingen veelal vanuit internationaal opererende bedrijven komen, en dat het onderwerp sociale veiligheid bij deze bedrijven onvoldoende leeft.

Sociale onveiligheid: cijfers 

De laatste jaren is er relatief veel onderzoek gedaan naar grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer. Uit een onderzoek in opdracht van het CNV blijkt dat bijna drie miljoen werknemers wel eens te maken hebben gehad met kleinerend of vernederend gedrag op de werkvloer. Uit ander onderzoek blijkt dat pestgedrag en discriminatie voornamelijk onder collega’s voorkomen. Intimidatie wordt met name ervaren van leidinggevenden

Dit soort gedrag leidt ertoe dat mensen met buikpijn naar hun werk gaan (16%), overwegen een andere baan te zoeken (13%) of zelfs een burn out krijgen (8%). 

Meer aandacht voor sociale veiligheid

Nu is er in Nederland de afgelopen jaren vrijwel onophoudelijk aandacht geweest voor sociale (on)veiligheid op de werkvloer. Er was veel media-aandacht voor, met name door verschillende incidenten bij tot de verbeelding sprekende bedrijven. Deze aandacht heeft geleid tot meer bewustwording en introspectie, waarna veel organisaties actief met dit thema aan de slag zijn gegaan. Dat dit werkt, blijk uit onderzoek van Ipsos, uitgevoerd in opdracht van het Nationaal Actieprogramma Aanpak seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld (NAP): de helft van de werkende Nederlanders gaat op het werk nu makkelijker het gesprek aan over gewenst en ongewenst gedrag.

Bij internationale bedrijven zien we deze ontwikkeling helaas toch minder. In onze onderzoeken moeten we regelmatig constateren dat er wel een ‘code of conduct’ is, maar dat deze in de praktijk niet of nauwelijks onder de aandacht wordt gebracht. Sterker nog soms is de code of conduct zelfs onvindbaar voor de medewerkers. Laat staan dat er met elkaar over wordt gesproken. 

Wat kunnen (of eigenlijk, moeten) deze bedrijven doen om de sociale veiligheid te vergroten?

Onze belangrijkste aanbeveling is om van die code of conduct (weer) een levend document te maken. Dat kan door:

1. 

Het up to date maken van het document. Kijk eens kritisch naar de inhoud: is deze nog wel actueel genoeg en passend binnen de organisatie? Betrek de medewerkers daarbij. 

2.

Het document een prominente plek te geven op het intranet.

3.

Te zorgen dat directie, management en leidinggevenden zelf het goede voorbeeld geven.

4.

Het organiseren van workshops, trainingen, e-learnings en/of dilemmasessies gericht op sociale veiligheid.

5.

In werkoverleggen regelmatig aandacht voor de gedragsregels te vragen.

6.

Te zorgen dat de vertrouwenspersoon zichtbaar en bereikbaar is voor medewerkers.

Meer weten?

Wilt u hier advies over, of onderzoek laten doen naar een mogelijke fraude? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. 

088-2986600

info@hoffmann.nl

Onze consultants vertellen u er graag meer over. 

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.