Hoffmann Tips #244 - april 2022
Crisissen zijn van alle tijden
De coronacrisis. Organisaties die te maken krijgen met seksueel overschrijdend gedrag. De oorlog in Oekraïne. Het zijn voorbeelden van crisissen die we de afgelopen maanden en weken voorbij hebben zien komen. Crisissen die impact hebben op uw organisatie. En hoewel een crisis nooit helemaal te voorkomen is, kunnen we er ons wel goed op voorbereiden.
Grensoverschrijdend gedrag
We hebben de afgelopen anderhalf jaar regelmatig gepubliceerd over dit onderwerp, zo ook in deze Hoffmann Tips. We vertellen over onze aanpak bij de tientallen onderzoeken die we uitvoeren naar meldingen van ongewenst gedrag. Wanneer de situatie er om vraagt start een ervaren onderzoeker samen met een gedragswetenschapper dit onderzoek, een unieke combinatie in de wereld van onderzoeksbureaus. We stellen ons team van gedragswetenschappers aan u voor. En we geven u een inkijkje in een casus over seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Dreiging wiperware
Te maken krijgen met cybercriminaliteit is een andere vorm van crisis. Door de oorlog tussen Rusland en Oekraïne zien we een opkomende dreiging van wiperware (malware waarmee data definitief wordt verwijderd). Bent u daar als organisatie op voorbereid? Onze directeur Martijn van de Beek geeft handvatten hoe u dat moet doen in een Ted Talk, gemaakt voor het NLsecure[ID] event van KPN Security.
Fraude incident
Een derde voorbeeld van een crisis is een serieus fraude-incident. In de rubriek 'specialist aan het woord' vertelt Stef, senior onderzoeker fraude & integriteit, over zijn 22 jaar ervaring in fraudeonderzoeken bij Hoffmann.
En natuurlijk hebben we weer verschillende casusverhalen voor u uitgewerkt, waaronder een casus waar we de informatiebeveiliging van een organisatie hebben getest op verschillende manieren.
Veel leesplezier met deze Hoffmann Tips.