Zoals u van ons gewend bent, houden wij u regelmatig op de hoogte van trends die wij tijdens onze onderzoeken signaleren. Zo konden wij u in de coronatijd regelmatig informeren over trends in verzuim- en factuurfraude. En over een ander terugkerend onderwerp: ongewenst gedrag. Op dit moment zien wij weer een toename in het aantal aanvragen voor onderzoeken naar seksuele intimidatie.

We pikken het niet langer

In de laatste Hoffmann Tips hebben we uitgebreid stilgestaan bij het onderwerp seksuele intimidatie. Zoals Martijn van de Beek in zijn column al aangaf: we zien dat medewerkers op de werkvloer minder van elkaar accepteren en dat ongewenst gedrag vaker wordt gemeld. Dat is een goede ontwikkeling, want hoe eerder signalen van ongewenst gedrag binnenkomen, hoe eerder u kunt ingrijpen.

Seksuele intimidatie

Een van de meest voorkomende vormen van ongewenst gedrag is seksuele intimidatie. Waar we in de coronatijd een toename zagen in het aantal meldingen van digitale vormen van seksuele intimidatie, zien we de laatste tijd weer een toename in fysieke vormen van seksuele intimidatie. Deze toename lijkt het grootst bij organisaties waar gewerkt wordt met kwetsbare groepen. Denkt u daarbij niet alleen aan cliënten in de GGZ, of studenten. Maar bijvoorbeeld ook aan uitzendkrachten en medewerkers met een tijdelijk contract. De kwetsbare positie waarin deze laatstgenoemde groep zich bevindt zorgt, zeker in sectoren/bedrijven met een sterke machocultuur, regelmatig voor ongewenste situaties.

Uit de onderzoeken die wij hebben uitgevoerd, blijkt dat er vaak al signalen waren die eerder opgepikt hadden kunnen worden. Een hoog ziekteverzuim bijvoorbeeld. Of uitzendkrachten die plotseling en zonder opgaaf van reden van de radar verdwijnen, tijdelijke krachten die zonder aanwijsbare oorzaak een promotie krijgen, et cetera. En dat is zonde, want daardoor werden de problemen bij deze organisaties vaak te laat onderkend.

Wat deze organisaties met elkaar gemeen hebben, is dat zij veelal geen meldpunt hadden om ongewenst gedrag veilig te melden. Wist u al dat Hoffman om die reden een samenwerking is aangegaan met People Intouch, een organisatie die is gespecialiseerd in Speakup-regelingen? Door deze regelingen weten medewerkers hoe en waar zij ongewenst gedrag kunnen melden. U leest er hier meer over.

Meer lezen over ongewenst gedrag?

In het whitepaper ‘Ongewenst gedrag op de werkvloer’ wordt ingegaan op de oorzaken en effecten van ongewenst gedrag op de werkvloer. Ook staan er tips in om seksuele intimidatie te voorkomen, herkennen en aan te pakken.

Download het whitepaper

En dan nog iets: we gaan weer meer thuiswerken

Onlangs heeft het kabinet weer met klem opgeroepen om - gelet op de toename van het aantal positieve coronagevallen - meer thuis te gaan werken, het liefst 50% van de werkweek. In de voorbije lockdowns hebben wij u regelmatig gewezen op de gevaren die dit met zich meebrengt. Zo liggen verzuim-, CEO- en factuurfraude weer op de loer. Blijf hier alert op.

Vragen?

Heeft u vragen over deze trends of kunnen we u ergens bij helpen? 
Neem contact met ons op en wij helpen u verder!

088-2986600

info@hoffmann.nl

Fraude & Integriteit

Diefstal opiaten in de zorg neemt toe, is hoge werkdruk aanleiding?

De werkdruk in de zorg is hoog, veel te hoog. Al langere tijd. En het einde is voorlopig nog niet in zicht. Bij Hoffmann komen er op dit moment steeds meer verzoeken om onderzoek te doen naar de vermissing van zware medicatie waaronder opiaten. Een trend die we vaker zien bij een hoge werkdruk. Natuurlijk onderzoeken we die zaken zorgvuldig, maar houdt u zelf ook de situatie in de gaten?

Fraude & Integriteit

Torenhoge inflatie kan motivatie voor diefstal en fraude verhogen

In augustus 2022 was het leven 13,6% duurder dan in augustus 2021, zo bleek onlangs uit cijfers van het CBS. Niet alleen de gas- en brandstofprijzen gaan door het dak, ook de boodschappen worden steeds duurder. Hierdoor dreigen de kosten van levensonderhoud voor veel Nederlanders onhoudbaar te worden, aldus het CBS. Voor werkgevers is het zaak om extra alert te zijn op werknemers met schuldenproblematiek.

Fraude & Integriteit

Werkgevers: pas op met BYOD

Het heeft, zeker sinds we door corona flexibeler zijn gaan werken, een enorme vlucht genomen. Bring Your Own Device (BYOD): medewerkers die hun eigen laptops, tablets en smartphones mogen gebruiken voor het werk. Hoewel BYOD veel voordelen met zich meebrengt, kleven er ook een aantal nadelen aan. Zeker op het gebied van beveiliging en bij onderzoeken naar onder andere ongewenst gedrag. In dit artikel vertellen we er meer over.

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.