Wanneer een medewerker ziek is, dan is dat in de eerste plaats vervelend voor die medewerker zelf. Tegelijkertijd heeft dit ook gevolgen voor de werkgever. Kortgeleden kwam in het nieuws dat iedere dag ziekteverzuim een werkgever € 350 tot € 450 kost. Een grote kostenpost dus voor werkgevers, zeker als (meerdere) medewerkers voor langere tijd uit de running zijn. Extra vervelend wordt het als u redenen heeft om te twijfelen aan een ziekmelding. In dat geval kunt een onderzoek naar verzuimfraude laten doen, maar dat kan niet zomaar. 

Kosten van verzuim 

MKB Servicedesk berekende dat een zieke werknemer de werkgever, afhankelijk van het salaris, gemiddeld € 405,- per dag kost. Overdreven? Bedenkt u zich dan eens wat u voor een zieke medewerker kwijt bent aan omzet- of productieverlies, de doorbetaling van het salaris, (eventueel) vervanging, de dienstverlening van de Arbodienst en interne verzuimbegeleiding. Is een medewerker langdurig arbeidsongeschikt? Dan komen daar nog kosten voor re-integratie bij, zoals kosten voor het re-integratietraject, het aanpassen van de werkplek, opleidingen, extra dienstverlening van de Arbodienst en (eventueel) juridisch advies.

Kan de werknemer na twee of soms drie jaar nog niet (volledig) werken en komt hij/zij in aanmerking voor een WIA-uitkering? Dan draait u, als u eigenrisicodrager bent voor de WGA, nog tien jaar lang op voor de uitkering en de kosten van de re-integratie.

Wat als u twijfelt?

Als de werknemer écht ziek is, zijn dit uiteraard kosten waar u niet aan ontkomt. En gelukkig soms ook voor verzekerd bent. Als het goed is zal de medewerker er dan ook zelf alles aan doen om zo snel mogelijk weer volledig inzetbaar te zijn.

Maar als een werknemer niet écht ziek is ligt dat anders. Deze werknemer zal vaak geen snelheid willen maken met een betermelding, bijvoorbeeld omdat hij of zij voor zichzelf bijklust. Sterker nog, deze medewerker zal er vaak alles aan doen om ook de bedrijfsarts op het verkeerde been te zetten. Zo is ons uit onze eigen onderzoeken een voorbeeld bekend van een werknemer die op krukken binnen kwam strompelen voor een gesprek en eenmaal uit het zicht de krukken op zijn rug nam en kwiek verder liep. Een andere werknemer maakte het nog bonter: Hij kwam in een rolstoel aan bij het gesprek omdat hij écht niet kon lopen. Na het gesprek, buiten het zicht van de bedrijfsarts, stapte hij uit de rolstoel, klapte die op en legde hem zelf in de kofferbak van zijn auto.

In deze onderzoeken waren onze opdrachtgevers uiteraard blij met onze bevindingen en konden zij gepaste maatregelen nemen. Maar het is goed om te weten dat Hoffmann niet bij ieder vermoeden van verzuimfraude zomaar onderzoek kan of wil doen. Sterker nog, wij nemen zeer regelmatig onderzoeksopdrachten in het kader van ziekteverzuim niet aan. Want zoals we in een eerder artikel al aangaven: Een onderbuikgevoel is wettelijk gezien onvoldoende om een ziekteverzuimcontrole uit te mogen voeren.

Gerechtvaardigd belang

Om een onderzoek uit te kunnen voeren, moet er namelijk sprake zijn van een gerechtvaardigd belang. Hoe meer concrete aanwijzingen u kunt overleggen dat een werknemer verzuimfraude pleegt, hoe groter de kans dat het gerechtvaardigd belang aanwezig is. Aan wat voor soort aanwijzingen moet u dan denken? 

1. 

Soms zijn werknemers met een eigen bedrijfje actief op social media. Als zij berichten plaatsen van werkzaamheden die zij hebben uitgevoerd terwijl zij bij uw bedrijf arbeidsongeschikt waren, is het goed om screenshots van deze berichten te maken.
 

2. 

Het komt ook voor dat collega’s signaleren dat iemand voor zichzelf aan het werk is, terwijl hij ziek thuis zou moeten zitten. Als zij zich met deze informatie bij u melden, is het belangrijk om door te vragen en deze bevindingen zo gedetailleerd mogelijk te noteren.


3. 

Als een werknemer aangeeft lichamelijk niets te kunnen, maar wel bij u op gesprek verschijnt met verfspatten op de kleding of aarde onder de nagels, moet u deze bevindingen ook weer zo gedetailleerd mogelijk noteren.

Meer weten?

Wilt u hier advies over of Hoffmann een verzuimcontrole laten uitvoeren? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. 

088-2986600

info@hoffmann.nl

Onze consultants vertellen u er graag meer over. 

Fraude & Integriteit

Fraude met diploma’s en ID-bewijzen nog te gemakkelijk

Het blijkt nog te gemakkelijk om met een vals of gekocht diploma of een ID-bewijs van een ander aan de slag te gaan. Afgelopen zomer luidde de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) hierover de noodklok voor de zorg, maar bij Hoffmann zien we dit ook regelmatig bij grote commerciële bedrijven gebeuren. Vooral als de organisaties externen inhuren via bemiddelingsbureaus, recruiters en uitzend- en detacheringsbureaus. Het blijkt dat die bureaus het niet altijd even nauw nemen met de (in de zorg verplichte) controles. Soms zijn zij zelfs malafide.

Fraude & Integriteit

Zo houdt u criminele werknemers buiten de deur

Dit voorjaar meldden BNR en het Financieele Dagblad dat duizenden Noord-Koreaanse IT’ers undercover aan de slag zijn bij westerse bedrijven, waaronder de grootste en meest winstgevende bedrijven in de Verenigde Staten. Uit de berichtgeving blijkt dat deze werknemers veelal onder valse namen werken en binnenkomen met gestolen, vervalste of (met AI) nagemaakte identiteitsdocumenten.

Fraude & Integriteit

Interne fraude met zakelijke creditcards: een steeds groter probleem

De afgelopen tijd heeft Hoffmann een aantal keer aandacht gevraagd voor het fenomeen interne fraude. In onze onderzoeken zien wij namelijk een toename in het aantal fraudes, en ook in de omvang daarvan. De schade loopt niet zelden op tot een paar ton. Een vorm van fraude die daarbij nog relatief onderbelicht is maar wel aan terrein wint, is de fraude met zakelijke creditcards. In dit artikel vertellen we u hoe dit komt en hoe u dit binnen uw organisatie kunt voorkomen.

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.