Het blijkt nog te gemakkelijk om met een vals of gekocht diploma of een ID-bewijs van een ander aan de slag te gaan. Afgelopen zomer luidde de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) hierover de noodklok voor de zorg, maar bij Hoffmann zien we dit ook regelmatig bij grote commerciële bedrijven gebeuren. Vooral als de organisaties externen inhuren via bemiddelingsbureaus, recruiters en uitzend- en detacheringsbureaus. Het blijkt dat die bureaus het niet altijd even nauw nemen met de (in de zorg verplichte) controles. Soms zijn zij zelfs malafide.

Wat zien we gebeuren? 

Medewerkers die helemaal geen diploma’s of niet de juiste diploma’s hebben, mensen die werken met valse of gekochte diploma’s, mensen die hun stage hebben overgeslagen en hun stageverklaring tegen betaling hebben laten aftekenen. Maar ook: mensen die tijdens de procedure alleen een (slechte) kopie van een paspoort overleggen, waarna anderen op hun naam aan het werk gaan. Mensen die niet melden dat zij ook een eigen bedrijfje hebben en die zich na enige tijd ziekmelden om zich fulltime met dat bedrijfje te kunnen gaan bezighouden. En specifiek in de zorg: medewerkers die frauderen met ervaringscertificaten (EVC’s). Bij Hoffmann hebben we het de afgelopen tijd in onze onderzoeken allemaal voorbij zien komen.

Ministers Bruins & Agema: 'Fraude met zorgdiploma’s door EVC’s neemt toe'

Nu is geen enkele werkwijze 100% waterdicht en is fraude wellicht nooit helemaal te voorkomen. Maar met een goed en efficiënt ingericht screeningsproces kunt u praktijken als hiervoor genoemd in veel gevallen wél voorkomen, al is het maar omdat hier voor malafide bureaus een preventieve werking van uitgaat. Uiteraard begrijpen we dat er, als het op screenen aankomt, ook beperkende factoren als werkdruk, personeelstekorten en tijdgebrek een rol spelen. Maar als u na een incident een fraudeonderzoek moet laten uitvoeren en opnieuw een sollicitatieprocedure moet opstarten, kost dit u ongetwijfeld meer tijd.

Wat kunt u doen? 

Het belangrijkste (of minimale) wat u kunt doen om fraude met diploma’s en ID-bewijzen te voorkomen, is het vastleggen van duidelijk en - als u meerdere locaties of vestigingen heeft - eenduidig beleid. Hierin neemt u op wat u in ieder geval altijd doet als u een nieuwe medewerker of zzp’er wil aanstellen. 

Waar moet u dan zoal aan denken? 

1. 

U vaart niet blind op een bemiddelingsbureau of uitzend- en detacheringsbureau, maar controleert zelf ook de VOG, het cv en de originele diploma’s. Dit laatste doet u in het diplomaregister van DUO.

2.

U neemt geen genoegen met een kopie van een ID-bewijs.

3.

U bevraagt zelf altijd minimaal 2 referenten van de kandidaat. Liefst kiest u deze na overleg met de kandidaat zelf uit. 

4.

Heeft u meerdere locaties of vestigingen en bent u zelf niet op een locatie aanwezig? Dan vraagt de vestigingsmanager/dienstdoende leidinggevende of desnoods een vaste medewerker of de nieuwe medewerker of zzp’er zich wil legitimeren. Ook hier neemt u weer geen genoegen met een kopie van het ID-bewijs. 

5.

U controleert (periodiek) de urenoverzichten van uitzendkrachten en zzp’ers. Sommige mensen draaien op papier zoveel uren dat dit fysiek onmogelijk is: een belangrijke indicatie dat er anderen op hun naam werkzaam zijn. 

6.

Daarnaast kunt u overwegen om (voor bepaalde functieprofielen) een in-employment screening te laten uitvoeren.

Lees ook: Het belang van screening tijdens een sollicitatieprocedure

Meer weten?

Wilt u hier advies over? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. 

088-2986600

info@hoffmann.nl

Onze consultants vertellen u er graag meer over. 

Fraude & Integriteit

Zo houdt u criminele werknemers buiten de deur

Dit voorjaar meldden BNR en het Financieele Dagblad dat duizenden Noord-Koreaanse IT’ers undercover aan de slag zijn bij westerse bedrijven, waaronder de grootste en meest winstgevende bedrijven in de Verenigde Staten. Uit de berichtgeving blijkt dat deze werknemers veelal onder valse namen werken en binnenkomen met gestolen, vervalste of (met AI) nagemaakte identiteitsdocumenten.

Fraude & Integriteit

Interne fraude met zakelijke creditcards: een steeds groter probleem

De afgelopen tijd heeft Hoffmann een aantal keer aandacht gevraagd voor het fenomeen interne fraude. In onze onderzoeken zien wij namelijk een toename in het aantal fraudes, en ook in de omvang daarvan. De schade loopt niet zelden op tot een paar ton. Een vorm van fraude die daarbij nog relatief onderbelicht is maar wel aan terrein wint, is de fraude met zakelijke creditcards. In dit artikel vertellen we u hoe dit komt en hoe u dit binnen uw organisatie kunt voorkomen.

Fraude & Integriteit

Interne fraude: Verwacht het onverwachte, dan wordt u nooit verrast

Creatieve medewerkers zijn een must voor uw organisatie. Want een flinke dosis creativiteit zorgt voor innovatiekracht en groei. Bovendien kan uw organisatie met de hulp van creatieve medewerkers blijven meebewegen in een steeds veranderende wereld. Daarbij is het wel van belang dat uw medewerkers die creativiteit inzetten voor de organisatie en niet voor zichzelf. Een open deur misschien, maar toch zien wij nog te vaak dat financieel managers hun creativiteit inzetten om fraude te plegen.

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.