Stel, u ontvangt een e-mail van een voor u onbekend Gmail-account. In die e-mail wordt een aantal leidinggevenden binnen uw organisatie beschuldigd van onfrisse praktijken. Beschuldigingen waarvan u weet dat ze niet waar (kunnen) zijn. Maar in de e-mail, en in de e-mails die volgen, staat ook een dreigement. Als u geen stappen onderneemt richting deze leidinggevenden zal de (anonieme) afzender de media opzoeken. En social media gaan inzetten om de beschuldiging(en) te verspreiden.
Wat nu?
Intimidatie en bedreiging van (ex-)werkgevers komt steeds vaker voor. Net als smaad en laster door (ex-)werknemers of externen. Ernstige feiten, die u natuurlijk het liefst wilt voorkomen. Want anonieme bedreigingen en beschuldigingen hebben vaak grote impact, ook al zijn ze niet waar. Bovendien kunnen smadelijke of lasterlijke berichten in de media of op social media voor veel reputatieschade zorgen. Het is logisch dat u uw organisatie en uw medewerkers hiertegen wilt beschermen. Maar wat kunt u doen als uw organisatie hier het slachtoffer van wordt, of dreigt te worden, en u niet op de eisen kunt of wilt ingaan?
Aangifte
Of u nu wel of niet weet wie er achter de berichten zit, kunt u naar de politie stappen en aangifte doen. Maar de politie moet gelet op capaciteitsproblemen prioriteiten stellen. De ervaring leert dan ook dat zaken van relatief gering maatschappelijk belang of zonder goede aanknopingspunten nog wel eens lang op de spreekwoordelijke plank blijven liggen. En als er al onderzoek wordt gedaan en er een verdachte wordt gevonden, besluit het Openbaar Ministerie lang niet altijd om deze feiten ook te vervolgen. Als u alleen aangifte doet is de kans dus groot dat u niet te weten komt wie er achter de berichten zit, ook niet als dit een werknemer zou zijn. Hierdoor heeft u dan ook geen mogelijkheid om arbeidsrechtelijke stappen te nemen.
Afzender achterhalen
U kunt ook een onderzoeksbureau inschakelen om onderzoek te doen naar de afzender van de berichten. Hoffmann voert dit soort onderzoeken al jaren uit. En anders dan u wellicht denkt, zijn er meerdere mogelijkheden om de identiteit van de afzender te achterhalen. Oók als deze een gratis webmail account gebruikt als Gmail, Yahoo Mail, Hotmail of Proton Mail.
Een belangrijke voorwaarde voor het slagen van zo’n onderzoek is wel dat uw organisatie tot op zekere hoogte forensic ready is. Dit betekent dat er binnen uw organisatie bepaalde data en referentiemateriaal (bijvoorbeeld uit logging) aanwezig moet zijn.
Het voordeel van deze optie is dat als de onderzoekers de afzender van de berichten weten te achterhalen en het een medewerker blijkt te zijn, u de resultaten van dit onderzoek kunt gebruiken om arbeidsrechtelijke stappen te ondernemen. Is het een ex-medewerker of een andere externe van wie wij het IP-adres hebben kunnen achterhalen? Ook dan zijn er regelmatig mogelijkheden voor verder onderzoek, bijvoorbeeld door in gesprek te komen met de betrokkene(n). Daarnaast kunt u onze bevindingen bij de aangifte voegen en is de kans groter dat de politie uw zaak verder oppakt.
Meer weten?
Wilt u hier meer informatie over? Of wilt u weten wat Hoffmann voor u kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.
Onze consultants vertellen u er graag meer over.