De spanning op de arbeidsmarkt is nog nooit zo groot geweest. In het derde kwartaal van 2021 stonden er tegenover elke 100 werklozen 126 vacatures, aldus het CBS. Op dit moment staan er ruim 371.000 vacatures open. Waar recruiters in het verleden nog zo’n 8 sollicitaties per vacature ontvingen, ontvangen zij nu slechts een enkele. Áls zij al een reactie ontvangen. Het gevolg? Werkgevers gaan kandidaten nog actiever benaderen.

Nog niet eerder werden zoveel mensen benaderd

Uit onderzoek blijkt dat ruim 34% van de Nederlandse beroepsbevolking in het derde kwartaal minimaal één keer is benaderd voor een andere baan. Dit percentage was nog nooit zo hoog. Een aantal vakgebieden schiet er echt uit. Zo ligt het percentage medewerkers dat is benaderd binnen de engineering, consultancy en ICT ruim boven 55%. Maar ook voor directie- en managementfuncties, juridische en financiële functies en in het R&D schommelen de percentages rond 50%.

Spanning bij werkgevers

Deze cijfers zorgen uiteraard voor spanning bij werkgevers op wiens medewerkers wordt ‘geaasd’. Door goed met ze in verbinding te blijven (ook tijdens het thuiswerken), oog te houden voor hun tevredenheid en voldoende faciliteiten te bieden, proberen zij de kans te verkleinen dat hun medewerkers overstappen naar de concurrent.

Dit lukt echter niet altijd. En het is misschien ook niet altijd te voorkomen. Medewerkers werken tegenwoordig niet meer 20 jaar voor dezelfde baas. Soms is een aanbod gewoonweg te mooi om te laten passeren of zijn de doorgroeimogelijkheden elders beter geregeld. Of willen medewerkers in deze aantrekkende markt liever voor zichzelf beginnen.

Als medewerkers eenmaal zijn vertrokken, zorgt dat weer voor een nieuwe bron van spanning bij werkgevers. Zo zien wij bij Hoffmann de laatste maanden een flinke toename in het aantal aanvragen voor onderzoeken naar het stelen van bedrijfsgeheimen en het overtreden van een concurrentie- en/of relatiebeding.

Tijdens die onderzoeken blijkt regelmatig dat voormalig medewerkers voor hun vertrek de hand hebben weten te leggen op concurrentiegevoelige informatie van de werkgever: marges, verkoopcijfers, klantenbestanden, concepten, strategieën en technische knowhow. En erger: dat zij met die informatie actief de concurrentie zijn aangegaan met onze opdrachtgever.

Concurrentie, relatie- en geheimhoudingsbeding

Om dit zoveel mogelijk te voorkomen adviseren wij u te controleren of u uw arbeidsovereenkomsten goed heeft ingericht. Is er een concurrentie- en relatiebeding in opgenomen en voldoet dit nog? En is de vertrouwelijkheid van uw bedrijfsgeheimen gewaarborgd met een geheimhoudingsbeding? Ook een goede autorisatiestructuur en een exit-procedure kunnen helpen voorkomen dat medewerkers er vlak voor hun vertrek met uw gevoelige bedrijfsinformatie vandoor gaan. Uiteraard kunnen we u daarbij adviseren.

Onderzoek à la Hoffmann

Als u ondanks deze voorzorgsmaatregelen op enig moment toch vermoedens krijgt dat een of meer van uw medewerkers gevoelige informatie hebben meegenomen, is het uiteraard mogelijk om Hoffmann een gedegen onderzoek te laten doen. 

Vragen?

Heeft u vragen over dit onderwerp? Of wilt u een onderzoek laten uitvoeren? 
Dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

info@hoffmann.nl

088-2986600

We zijn u graag van dienst.

Fraude & Integriteit

Diefstal opiaten in de zorg neemt toe, is hoge werkdruk aanleiding?

De werkdruk in de zorg is hoog, veel te hoog. Al langere tijd. En het einde is voorlopig nog niet in zicht. Bij Hoffmann komen er op dit moment steeds meer verzoeken om onderzoek te doen naar de vermissing van zware medicatie waaronder opiaten. Een trend die we vaker zien bij een hoge werkdruk. Natuurlijk onderzoeken we die zaken zorgvuldig, maar houdt u zelf ook de situatie in de gaten?

Fraude & Integriteit

Torenhoge inflatie kan motivatie voor diefstal en fraude verhogen

In augustus 2022 was het leven 13,6% duurder dan in augustus 2021, zo bleek onlangs uit cijfers van het CBS. Niet alleen de gas- en brandstofprijzen gaan door het dak, ook de boodschappen worden steeds duurder. Hierdoor dreigen de kosten van levensonderhoud voor veel Nederlanders onhoudbaar te worden, aldus het CBS. Voor werkgevers is het zaak om extra alert te zijn op werknemers met schuldenproblematiek.

Fraude & Integriteit

Werkgevers: pas op met BYOD

Het heeft, zeker sinds we door corona flexibeler zijn gaan werken, een enorme vlucht genomen. Bring Your Own Device (BYOD): medewerkers die hun eigen laptops, tablets en smartphones mogen gebruiken voor het werk. Hoewel BYOD veel voordelen met zich meebrengt, kleven er ook een aantal nadelen aan. Zeker op het gebied van beveiliging en bij onderzoeken naar onder andere ongewenst gedrag. In dit artikel vertellen we er meer over.

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.