Bij veel (gesloten) zorginstellingen hebben begeleiders onder andere de taak controles uit te voeren  op geheugendragers (bijvoorbeeld laptops, telefoons, tablets) bij patiënten die beperkt zijn in hun vrijheid. Zo is het in veel instellingen verboden, of zijn er strenge regels, het internet te gebruiken voor welk doel dan ook. Voor sommige patiënten is het wel toegestaan gebruik te maken van bijvoorbeeld een smartphone of een laptop maar dan onder strikte voorwaarden.

Hoffmann werkt al een aantal jaar voor een dergelijke zorginstelling om de diepgaandere controles uit te voeren. In die samenwerking kwam naar voren dat de medewerkers maar beperkte kennis hebben om de gewenste standaard controles uit te voeren. Daaruit is de workshop ‘Digitaal Forensisch Onderzoek (DFO), eerstelijnscontrole’ ontstaan. Één van de digitaal specialisten binnen Hoffmann, Harald Panjer, heeft deze workshop ontwikkeld en gegeven.  

Nieuws - Workshop ‘Digitaal Forensisch Onderzoek – de basis’

Het doel van de workshop is om de medewerkers van de zorginstelling te leren hoe zij de controles op een effectieve manier kunnen uitvoeren en weten wanneer zij het over dienen te laten aan specialisten. Dit leren zij aan de hand van een theoretische basis maar vooral door praktische opdrachten uit te voeren aan de hand van voorbeelden uit de eigen instelling.

De workshop is er niet op gericht om de medewerkers op te leiden tot volleerde digitaal onderzoekers, maar aan de hand van een theoretische en praktische gedeelte worden zij bewust van de do's en don'ts tijdens een controle.

Een workshop als deze is op maat te maken door een grondige intake waarbij er bekeken wordt waar uw medewerkers tegenaan lopen tijdens het uitvoeren van controles. De inhoud van de te behandelen leerstof wordt dus niet door Hoffmann bepaald maar door de medewerkers van de kliniek.

Wilt u meer informatie of een vrijblijvend advies?

Neem contact op met Hoffmann: 

088- 298 66 00

info@hoffmann.nl

Wij helpen u graag verder met een passend advies!

Fraude & Integriteit

Interne fraude met zakelijke creditcards: een steeds groter probleem

De afgelopen tijd heeft Hoffmann een aantal keer aandacht gevraagd voor het fenomeen interne fraude. In onze onderzoeken zien wij namelijk een toename in het aantal fraudes, en ook in de omvang daarvan. De schade loopt niet zelden op tot een paar ton. Een vorm van fraude die daarbij nog relatief onderbelicht is maar wel aan terrein wint, is de fraude met zakelijke creditcards. In dit artikel vertellen we u hoe dit komt en hoe u dit binnen uw organisatie kunt voorkomen.

Fraude & Integriteit

Interne fraude: Verwacht het onverwachte, dan wordt u nooit verrast

Creatieve medewerkers zijn een must voor uw organisatie. Want een flinke dosis creativiteit zorgt voor innovatiekracht en groei. Bovendien kan uw organisatie met de hulp van creatieve medewerkers blijven meebewegen in een steeds veranderende wereld. Daarbij is het wel van belang dat uw medewerkers die creativiteit inzetten voor de organisatie en niet voor zichzelf. Een open deur misschien, maar toch zien wij nog te vaak dat financieel managers hun creativiteit inzetten om fraude te plegen.

Fraude & Integriteit

Fraude op de financiële afdeling: ‘Het was ontzettend makkelijk'

Onlangs veroordeelde de rechtbank de voormalig CFO van een internationale onderneming tot een cel- en taakstraf, omdat hij over een periode van zeven jaar voor bijna vier ton had gefraudeerd. Deze verduistering was kinderspel, aldus de verdachte in de rechtbank: ‘Het was ontzettend makkelijk. Managers en accountants zetten blind hun handtekening als ik dat vroeg. Niemand stelde vragen.’


 

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.