Deze week kunt u er niet omheen, de misstanden bij The Voice. Na de aflevering van BOOS gisteren is nog meer duidelijk geworden dat er nog heel veel werk aan de winkel is wat betreft ongewenst gedrag op de werkvloer.

Afgelopen maandag startten wij opnieuw onze campagne ‘ongewenst gedrag op de werkvloer’, een campagne die overigens al veel eerder gepland stond. Op 29 september 2020 plaatsten wij ons eerste nieuwsbericht dat we een toename zien in meldingen over seksuele intimidatie op de werkvloer. En die toename is niet meer gestopt. We hebben het afgelopen jaar veel gezonden over dit precaire onderwerp: om het onder de aandacht te brengen; om organisaties alert te maken dat er preventief veel aan te doen is; om te voorkomen dat er nog meer mensen het slachtoffer worden. U zou als organisatie immers moeten willen dat al uw medewerkers zich veilig kunnen voelen op de werkvloer en met dat vertrouwen hun werk doen. Johan Klokman heeft hier dinsdag over verteld in het radioprogramma Villa VdB op radio 2. Ook gaf hij een bijdrage aan een artikel wat Het Financiële Dagblad morgen in de zaterdageditie publiceert.

Belangrijk is dat u als organisatie een meldpunt heeft waar een slachtoffer terecht kan. Is het duidelijk wie de vertrouwenspersonen binnen het bedrijf zijn? En kan een werknemer daar veilig haar/zijn verhaal doen? Een mogelijkheid is het inrichten van een speak-up regeling waar een (anonieme) melding gedaan kan worden. De reden waarom we afgelopen jaar de samenwerking zijn aangegaan met People Intouch, lees er hier meer over.

Als er een misstand heeft plaatsgevonden, dan doen wij onderzoek naar de melding. Martijn van de Beek heeft deze week in zowel Shownieuws als RTL Boulevard toegelicht hoe belangrijk het is om zo’n onderzoek grondig en objectief aan te pakken.  Niet alleen om de feiten boven tafel te krijgen, maar ook om te laten zien dat de slachtoffers zich gehoord voelen en vertrouwen hebben dat er wat wordt gedaan met hun melding. Dat doen we niet alleen met onze ervaren onderzoekers, maar ook met gedragswetenschappers, een unieke en waardevolle combinatie zo is gebleken.

The Voice is nu groots in het nieuws, maar dit betreft slechts een topje van de ijsberg. Andere organisaties hoort u vaak niet. En daar is nog veel werk aan de winkel. Want hoe meer mensen opstaan om ervoor te zorgen dat slachtoffers zich durven te melden en, nog belangrijker, hoe meer organisaties maatregelen nemen om te zorgen dat er geen misstanden plaatsvinden, des te meer mensen met vertrouwen en met plezier naar hun werk gaan in een veilige werkomgeving.

Laat deze week een nieuw startpunt zijn om hieraan te werken! Iets wat wij al langer doen, maar we staan in de startblokken om ook u en andere organisaties hierin te begeleiden. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies!

088-2986600

info@hoffmann.nl

Transgressive Behaviour

Als plagen pesten wordt. Wat kan je als werkgever?

Een grapje op zijn tijd moet kunnen. Dat houdt de boel een beetje luchtig en de sfeer goed. Maar een grapje op zijn tijd of een beetje plagen is iets anders dan pesten. Bij pesten gaat het om langdurig, systematisch en kwaadaardig gedrag. Als het op de werkvloer gebeurt heeft u als werkgever een serieus probleem.

Transgressive Behaviour

Internationale bedrijven investeren minder in sociaal veilige werkvloer

Zo, dat is nogal een statement. Maar bij Hoffmann durven we hem wel aan. De laatste tijd zien we namelijk een flinke opwaartse trend in grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer. Daarbij gaat het niet zozeer om seksueel overschrijdend gedrag, als wel om verbaal grensoverschrijdend gedrag: machtsmisbruik, pesten, discrimineren en kleineren. Daarbij valt op dat de meldingen veelal vanuit internationaal opererende bedrijven komen, en dat het onderwerp sociale veiligheid bij deze bedrijven onvoldoende leeft.

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.