Langzaamaan krijgen we een beetje meer vrijheid terug. Kinderen zijn al even naar school, we mogen buiten sporten en vanaf 1 juni mogen we ook weer het terras op. En hoewel de overheid adviseert om zeker nog tot september thuis te werken, snakken veel mensen naar een paar uur ongestoord werken op kantoor. Maakt u plannen om het werken op kantoor - op veilige afstand - weer mogelijk te maken? Dan geeft Hoffmann u graag een aantal tips om dit zo veilig mogelijk te doen. Vandaag de eerste twee tips.

#1        Draai aangepaste rechten en bevoegdheden terug, wijzig wachtwoorden

We schreven er al eerder over in onze corona-updates: door het noodgedwongen werken op afstand hebben veel organisaties de bedrijfsprocessen aangepast. Om het werk zo veel en zo efficiënt mogelijk door te laten lopen hebben sommige medewerkers daarbij andere taken, rechten en bevoegdheden gekregen.  

Hoewel het uw bedoeling zal zijn dat deze processen na de crisis weer allemaal worden teruggedraaid, zien wij in de praktijk dat dit na een crisissituatie niet altijd gebeurt. Daardoor behouden medewerkers rechten binnen systemen die zij niet meer nodig hebben. Wij zien regelmatig dat medewerkers fraude plegen met behulp van rechten die zij ooit tijdens een crisissituatie of een vakantie- of ziektevervanging hebben gekregen.

Om fraude binnen uw bedrijf of afdeling te voorkomen adviseren wij u om, zodra een bepaalde procedure weer als vanouds kan worden uitgevoerd, de gewijzigde rechten en bevoegdheden direct weer terug te draaien. Tevens zien wij dat medewerkers elkaars wachtwoord weten om zaken operationeel door te laten gaan. Om zeker te weten dat de juiste medewerkers toegang hebben tot uw systemen, verander de wachtwoorden om die reden.

#2        Zorg dat privé hardware geschoond wordt

Niet alle werknemers hebben in deze thuiswerkperiode de beschikking over hardware van de werkgever. Daardoor zijn zij wekenlang aan het werk (geweest) op hun eigen apparatuur, waardoor er in veel gevallen een soort ‘schaduw-it’ is ontstaan en gevoelige documenten en data op de eigen harde schijf zijn terechtgekomen.

Wij adviseren u daarom om uw medewerkers, zodra ze weer op kantoor aan het werk gaan, hun thuiswerkapparatuur te laten schonen. Wellicht kan uw ICT-afdeling uw medewerkers daarbij behulpzaam zijn. Daarmee voorkomt u dat gevoelige informatie tot in lengte van dagen op deze apparatuur blijft staan en ontsloten wordt op het moment dat de apparatuur wordt uitgeleend, gerepareerd of doorverkocht.

In een volgend artikel geven wij u nieuwe tips, onder meer over voorraden, gereden privé-kilometers, cryptogeld en het aannemen van nieuwe opdrachten/klanten.

Heeft u vragen over de tips of kunnen we u ergens bij helpen? 

U kunt altijd contact met ons opnemen.

088- 2986600

info@hoffmann.nl

Fraude & Integriteit

Fraude op de financiële afdeling: ‘Het was ontzettend makkelijk'

Onlangs veroordeelde de rechtbank de voormalig CFO van een internationale onderneming tot een cel- en taakstraf, omdat hij over een periode van zeven jaar voor bijna vier ton had gefraudeerd. Deze verduistering was kinderspel, aldus de verdachte in de rechtbank: ‘Het was ontzettend makkelijk. Managers en accountants zetten blind hun handtekening als ik dat vroeg. Niemand stelde vragen.’

Fraude & Integriteit

Steeds vaker diefstal van medicijnen in de zorg

Afgelopen vrijdag was er een uitgebreide reportage in de nieuwsuitzending van EenVandaag over de toename van diefstal van medicijnen in de zorg. Ron Nieuwendijk, senior consultant Fraude & Integriteit bij Hoffmann kwam hier ook aan het woord. “Tien jaar geleden ging het bij één op de tien onderzoeksopdrachten uit de zorg om medicijndiefstal. Inmiddels is dat bij ongeveer één op de drie dossiers het geval,” aldus Ron. Reden waarom we hier ook vanuit Hoffmann weer aandacht voor willen vragen. Want wat is hiervan de oorzaak?

Fraude & Integriteit

Fraude door mede-aandeelhouder of -vennoot: wanneer kunt u onderzoek laten doen?

Als mensen met elkaar gaan samenwerken in een gezamenlijke bv of een vof, gebeurt dat vaak met veel energie én in vol vertrouwen. Er worden weinig afspraken gemaakt, laat staan op papier gezet. Men staat vooral in de ‘doe-stand’. Niet zelden blijkt dan later dat visies, verwachtingen en handelwijzen uiteenlopen, bijvoorbeeld omdat een van de partners zichzelf bevoordeelt ten koste van de onderneming. Als er dan niets op papier staat kan het ingewikkeld zijn om daar onderzoek naar te (laten) doen.


 

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.