Bij Hoffmann zien we in deze periode een aantal tendensen in bedrijfsfraude die wij duidelijk kunnen linken aan de coronacrisis. De eerste tendensen deelden we vorige week met u. In deze update zetten we nieuwe bevindingen voor u op een rijtje.

Toegenomen audits en controles

In het bericht van vorige week stonden de toegenomen coronadiefstallen en -fraudes centraal. In deze update berichten wij u over een andere ontwikkeling. Wij zien dat binnen veel grote bedrijven en instellingen de financiële afdelingen op dit moment meer tijd en gelegenheid hebben om financiële controles en audits uit te voeren. Daarbij is een aantal behoorlijke (factuur)fraudes aan het licht gekomen.

Is uw financiële afdeling op dit moment ook minder druk? Vraag hen dan ook de vrijgekomen tijd te gebruiken om extra te controle uit te voeren. Dit werk zou prima op afstand uitgevoerd moeten kunnen worden.

Weinig prioriteit

Ondanks het voorgaande zien wij ook dat er bij veel andere bedrijven op dit moment weinig aandacht en prioriteit is voor (mogelijke) fraudes en diefstallen. Deze bedrijven zitten in de overlevingsmodus en geven van daaruit prioriteit aan het gezond houden van de medewerkers én de onderneming. Daarmee krijgen signalen over (vermeende) fraude minder prioriteit. Dat is echter niet zonder risico’s. De kans is namelijk aanwezig dat:

  • Sommige van uw medewerkers extra onrustig zijn vanwege de situatie en hierdoor de natuurlijke neiging krijgen om vooral eerst voor zichzelf en de toekomst te zorgen. Waardoor een ogenschijnlijk kleine fraude groter kan worden; Het begint vaak klein maar zonder ingrijpen kan het snel escaleren.
  • Op het moment dat deze bedrijven wel aan nader onderzoek toekomen, veel aanwijzingen, informatie en bewijs verloren is gegaan. Zo worden de meeste loggegevens of camerabeelden bijvoorbeeld maar een beperkte periode bewaard.
  • Deze bedrijven arbeidsrechtelijk minder sterk staan op het moment dat zij pas na de crisis onderzoek gaan doen en maatregelen willen nemen, terwijl de vermoedens nu al aanwezig waren.

Geldt het voorgaande ook voor u? En vermoedt u dat uw bedrijf het slachtoffer is geworden van fraude en/of diefstal? Weet dan dat Hoffmann er is om u te ontzorgen. Wij kunnen u snel adviseren over en helpen met de maatregelen die u op dit moment al kunt nemen.

Vrijblijvend advies?

Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek op afstand. Tijdens dit telefoon- of videogesprek maken we kennis en kunt u uw vermoedens aan ons voorleggen. Wij kunnen u vertellen wat u het beste met die vermoedens kunt doen.

088-2986600

info@hoffmann.nl

Adviseren wij u om een onderzoek in te laten stellen? Onze onderzoeken gaan tijdens de coronacrisis gewoon door. Daarbij werken we zo veel mogelijk vanuit huis en op afstand (bijvoorbeeld met behulp van videoconferencing). Is een fysiek bezoek noodzakelijk? Dan houden wij ons aan de richtlijnen van het RIVM en de Nederlandse overheid om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen.

Fraude & Integriteit

Zo houdt u criminele werknemers buiten de deur

Dit voorjaar meldden BNR en het Financieele Dagblad dat duizenden Noord-Koreaanse IT’ers undercover aan de slag zijn bij westerse bedrijven, waaronder de grootste en meest winstgevende bedrijven in de Verenigde Staten. Uit de berichtgeving blijkt dat deze werknemers veelal onder valse namen werken en binnenkomen met gestolen, vervalste of (met AI) nagemaakte identiteitsdocumenten.

Fraude & Integriteit

Interne fraude met zakelijke creditcards: een steeds groter probleem

De afgelopen tijd heeft Hoffmann een aantal keer aandacht gevraagd voor het fenomeen interne fraude. In onze onderzoeken zien wij namelijk een toename in het aantal fraudes, en ook in de omvang daarvan. De schade loopt niet zelden op tot een paar ton. Een vorm van fraude die daarbij nog relatief onderbelicht is maar wel aan terrein wint, is de fraude met zakelijke creditcards. In dit artikel vertellen we u hoe dit komt en hoe u dit binnen uw organisatie kunt voorkomen.

Fraude & Integriteit

Interne fraude: Verwacht het onverwachte, dan wordt u nooit verrast

Creatieve medewerkers zijn een must voor uw organisatie. Want een flinke dosis creativiteit zorgt voor innovatiekracht en groei. Bovendien kan uw organisatie met de hulp van creatieve medewerkers blijven meebewegen in een steeds veranderende wereld. Daarbij is het wel van belang dat uw medewerkers die creativiteit inzetten voor de organisatie en niet voor zichzelf. Een open deur misschien, maar toch zien wij nog te vaak dat financieel managers hun creativiteit inzetten om fraude te plegen.


 

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.