Was de zanger van Eurovisie Songfestivalwinnaar Måneskin afgelopen weekend nu wel of niet onder invloed van cocaïne? Zijn snuivende beweging in de green room deed in ieder geval vermoeden van wel. Maar uit een vrijwillige negatieve drugstest bleek het tegendeel. Fijn voor de organisatie en de Italiaanse band. Maar wat kunt u als werkgever doen als u vermoedt dat er op uw werkvloer drugs in het spel zijn?

Meer meldingen van drugs op de werkvloer

Bij Hoffmann hebben wij het afgelopen jaar meer meldingen ontvangen van mogelijk drugsgebruik op de werkvloer. Vaak ging het om medewerkers die tijdens een rookpauze een joint opstaken of een pilletje namen. Of om medewerkers in de nachtdienst die er overdag andere activiteiten op nahielden en ’s nachts harddrugs moesten gebruiken om op de been te blijven.

Dat het gebruik van drugs op de werkvloer gevaarlijke situaties kan opleveren, behoeft geen toelichting. Zo liggen ongevallen op de loer, net als een mindere kwaliteit van de geleverde producten of diensten. Daarnaast leidt een drugsverslaving vaak ook tot een hoger ziekteverzuim. Uit cijfers van het Trimbos instituut blijkt dat werknemers die worstelen met middelenmisbruik bijna 49 verzuimdagen per jaar opnemen.

Naast een toename van het gebruik van drugs op de werkvloer, ontvingen wij de afgelopen periode ook meer meldingen over het dealen van drugs op de werkvloer. Daarbij werden soms ook collega’s onder druk gezet om mee te gebruiken, en werd de werkvloer voor deze medewerkers wel een erg onveilige plek.

Welke mogelijkheden hebt u als werkgever om dit gedrag te voorkomen of vroegtijdig te signaleren?

 

1. Beleid, gedragsregels en protocollen

Op grond van de wet moet iedere werknemer zich als een ‘goed werknemer’ gedragen. Drugsgebruik en dealen op de werkvloer horen daar niet bij. Als u dit wilt voorkomen is het belangrijk om op dit punt beleid, gedragsregels en protocollen te ontwikkelen. Dit is helemaal van belang als u bij een vermoeden van drugsgebruik of drugs dealen juridische vervolgstappen wilt kunnen ondernemen. Dan is het ook van belang dat uw werknemers aantoonbaar op de hoogte zijn van de regels en de gevolgen van het overtreden van die regels. Het liefst laat u ze er dus voor tekenen.

2. Signalen herkennen

Werkgevers, managers en direct leidinggevenden moeten signalen van drugs- of alcoholgebruik snel kunnen herkennen. Afhankelijk van de gebruikte middelen zijn dat:

  • stemmingswisselingen
  • vermoeidheid
  • rode ogen en/of wijde pupillen
  • een penetrante geur (bij alcohol, wiet en hasj)
  • heel energiek en praterig (harddrugs) of juist relatief sloom en suffig (softdrugs)
  • ontwijkend en weinig proactief gedrag
  • een verstoorde relatie met collega’s

Ook is het belangrijk dat zij alert zijn op restsporen en gebruiksvoorwerpen die op de werkvloer achterblijven, zoals verpakkingsmaterialen en hulpmiddelen.

3. Bespreekbaar maken

Voor managers en direct leidinggevenden is het eveneens belangrijk om het beleid, de gedragsregels én hetgeen op de werkvloer voorvalt op een veilige manier bespreekbaar te maken. Medewerkers moeten zich veilig voelen om een melding te maken van drugsgebruik of dealen door collega’s.

4. Onderzoek laten doen

Op het moment dat u vermoedt dat er op de werkvloer drugs worden verhandeld en/of gebruikt en u daartegen wilt optreden, hangt het van uw beleid af welke onderzoeksmiddelen u in kunt zetten om bewijs te verzamelen. Een aantal onderzoeksmiddelen (zoals alcohol- en drugstesten) maken een grote inbreuk op de privacy van werknemers en kunnen dus niet zomaar worden ingezet.

Maar ook als u dergelijke testen niet kunt inzetten, kunt u onderzoek laten doen. Zo kunt u observaties en een onderzoek naar restsporen laten uitvoeren, en - naar aanleiding van de onderzoeksresultaten - uw medewerkers laten interviewen. Daarbij is het in alle gevallen van belang u vooraf te laten adviseren over de onderzoeksmiddelen die u ter beschikking staan.

Meer weten?

Wilt u hier meer informatie over? Of wilt u weten wat Hoffmann voor u kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

088-2986600

info@hoffmann.nl

Onze specialisten vertellen u er graag meer over.

Fraude & Integriteit

Als u twijfelt aan een ziekmelding van een werknemer

Wanneer een medewerker ziek is, dan is dat in de eerste plaats vervelend voor die medewerker zelf. Tegelijkertijd heeft dit ook gevolgen voor de werkgever. Kortgeleden kwam in het nieuws dat iedere dag ziekteverzuim een werkgever € 350 tot € 450 kost. Een grote kostenpost dus voor werkgevers, zeker als (meerdere) medewerkers voor langere tijd uit de running zijn. Extra vervelend wordt het als u redenen heeft om te twijfelen aan een ziekmelding. In dat geval kunt een onderzoek naar verzuimfraude laten doen, maar dat kan niet zomaar. 

Fraude & Integriteit

Fraude met diploma’s en ID-bewijzen nog te gemakkelijk

Het blijkt nog te gemakkelijk om met een vals of gekocht diploma of een ID-bewijs van een ander aan de slag te gaan. Afgelopen zomer luidde de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) hierover de noodklok voor de zorg, maar bij Hoffmann zien we dit ook regelmatig bij grote commerciële bedrijven gebeuren. Vooral als de organisaties externen inhuren via bemiddelingsbureaus, recruiters en uitzend- en detacheringsbureaus. Het blijkt dat die bureaus het niet altijd even nauw nemen met de (in de zorg verplichte) controles. Soms zijn zij zelfs malafide.

Fraude & Integriteit

Zo houdt u criminele werknemers buiten de deur

Dit voorjaar meldden BNR en het Financieele Dagblad dat duizenden Noord-Koreaanse IT’ers undercover aan de slag zijn bij westerse bedrijven, waaronder de grootste en meest winstgevende bedrijven in de Verenigde Staten. Uit de berichtgeving blijkt dat deze werknemers veelal onder valse namen werken en binnenkomen met gestolen, vervalste of (met AI) nagemaakte identiteitsdocumenten.

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.