In augustus 2022 was het leven 13,6% duurder dan in augustus 2021, zo bleek onlangs uit cijfers van het CBS. Niet alleen de gas- en brandstofprijzen gaan door het dak, ook de boodschappen worden steeds duurder. Hierdoor dreigen de kosten van levensonderhoud voor veel Nederlanders onhoudbaar te worden, aldus het CBS. Voor werkgevers is het zaak om extra alert te zijn op werknemers met schuldenproblematiek.

Gevolgen schuldenproblematiek

Uit onderzoek blijkt dat schulden psychische klachten zoals stress, slaapproblemen en concentratiestoornissen kunnen veroorzaken. Ook ervaren mensen met financiële problemen vaker gevoelens van schaamte, depressie of eenzaamheid. Vaak durven ze geen hulp te vragen, maar kunnen ze aan niets anders meer denken dan hun geldproblemen. Daardoor verkleint hun ‘mentale bandbreedte’ en zijn ze minder in staat om logisch na te denken en hun problemen op te lossen. Het gevolg? Minder zelfcontrole en meer impulsieve en onverstandige beslissingen.  

Dat zien we ook bij onze opdrachtgevers. Werknemers met forse schulden plegen sneller diefstal en fraude. Dan gebruiken zij toch even de tankpas van de zaak om die dure tank benzine voor de privéauto te betalen. Nemen zij tijdens een nachtelijke beveiligingsronde toch even iets uit het magazijn mee om door te verkopen. Bestellen zij bij een grote inkooporder ook goederen of diensten voor zichzelf. Of melden zij zich ziek om met een snelle klus als zzp’er snel iets extra’s te kunnen verdienen.

Wat kunt u als werkgever doen?

1. Creëer een veilige omgeving

In een eerder artikel gaven we u al een aantal tips om diefstal en fraude binnen uw organisatie te voorkomen. Een van de belangrijkste tips is om medewerkers met schulden vroegtijdig te herkennen en een veilige omgeving te creëren, waarin ze over hun financiële problemen kunnen praten zonder dat ze bang hoeven zijn voor ontslag.

Er zijn verschillende manieren waarop u dat kunt doen. Preventief, door bijvoorbeeld een budgetcoach een workshop te laten geven. Of door uw medewerkers te vertellen waar zij terecht kunnen met geldvragen of zorgen. Op de website van het platform Wijzer in geldzaken van het Ministerie van Financiën vindt u hiervoor veel tips. Maar ook als een werknemer al schulden heeft of als er loonbeslag wordt gelegd kunt u veel doen. Zo kunt u hem of haar doorverwijzen naar het Nibud, waar verschillende vormen van ondersteuning beschikbaar zijn. Ook kunt u de medewerker doorverwijzen naar de schuldhulpverlening van de gemeente of als werkgever zelf een Nibud-coach inschakelen.

2. Neem voorzorgsmaatregelen

Nu is het creëren van een veilige werkomgeving waarschijnlijk niet genoeg om het risico op diefstal en fraude helemaal uit te sluiten. Daarom is het belangrijk om ook verschillende scenario’s in kaart te brengen en voorzorgsmaatregelen te nemen zodat medewerkers niet onnodig in de verleiding gebracht worden:

  • Zorg bijvoorbeeld voor een helder inkoopbeleid waarin taken en verantwoordelijkheden worden gescheiden. Zorg ook dat uw AO/IC-controles op orde zijn, zodat u eventuele inkoop- en factuurfraude in een vroegtijdig stadium kunt ontdekken.
  • Zorg ervoor dat uw verzuimbeleid en verzuimprotocol op orde zijn, zodat uw medewerkers weten wanneer er sprake is van (on)terecht ziekteverzuim. Daarmee kunt u veel gevallen van verzuimfraude voorkomen.
  • Laat kandidaten screenen met behulp van een pre-employment screening. Daarin komt een schuldenpositie meestal wel aan het licht.

“Verwacht het onverwachte, dan wordt u nooit verrast.”

 

Wat doet u bij vermoedens van diefstal of fraude?

Vermoedt u dat er binnen uw organisatie toch sprake is van diefstal of fraude, ondanks de genomen voorzorgsmaatregelen? Dan kunt u Hoffmann inschakelen voor een onderzoek. Onze specialisten zijn u graag van dienst.

0882986600

info@hoffmann.nl

Fraude & Integriteit

Zo houdt u criminele werknemers buiten de deur

Dit voorjaar meldden BNR en het Financieele Dagblad dat duizenden Noord-Koreaanse IT’ers undercover aan de slag zijn bij westerse bedrijven, waaronder de grootste en meest winstgevende bedrijven in de Verenigde Staten. Uit de berichtgeving blijkt dat deze werknemers veelal onder valse namen werken en binnenkomen met gestolen, vervalste of (met AI) nagemaakte identiteitsdocumenten.

Fraude & Integriteit

Interne fraude met zakelijke creditcards: een steeds groter probleem

De afgelopen tijd heeft Hoffmann een aantal keer aandacht gevraagd voor het fenomeen interne fraude. In onze onderzoeken zien wij namelijk een toename in het aantal fraudes, en ook in de omvang daarvan. De schade loopt niet zelden op tot een paar ton. Een vorm van fraude die daarbij nog relatief onderbelicht is maar wel aan terrein wint, is de fraude met zakelijke creditcards. In dit artikel vertellen we u hoe dit komt en hoe u dit binnen uw organisatie kunt voorkomen.

Fraude & Integriteit

Interne fraude: Verwacht het onverwachte, dan wordt u nooit verrast

Creatieve medewerkers zijn een must voor uw organisatie. Want een flinke dosis creativiteit zorgt voor innovatiekracht en groei. Bovendien kan uw organisatie met de hulp van creatieve medewerkers blijven meebewegen in een steeds veranderende wereld. Daarbij is het wel van belang dat uw medewerkers die creativiteit inzetten voor de organisatie en niet voor zichzelf. Een open deur misschien, maar toch zien wij nog te vaak dat financieel managers hun creativiteit inzetten om fraude te plegen.

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.