In augustus 2022 was het leven 13,6% duurder dan in augustus 2021, zo bleek onlangs uit cijfers van het CBS. Niet alleen de gas- en brandstofprijzen gaan door het dak, ook de boodschappen worden steeds duurder. Hierdoor dreigen de kosten van levensonderhoud voor veel Nederlanders onhoudbaar te worden, aldus het CBS. Voor werkgevers is het zaak om extra alert te zijn op werknemers met schuldenproblematiek.

Gevolgen schuldenproblematiek

Uit onderzoek blijkt dat schulden psychische klachten zoals stress, slaapproblemen en concentratiestoornissen kunnen veroorzaken. Ook ervaren mensen met financiële problemen vaker gevoelens van schaamte, depressie of eenzaamheid. Vaak durven ze geen hulp te vragen, maar kunnen ze aan niets anders meer denken dan hun geldproblemen. Daardoor verkleint hun ‘mentale bandbreedte’ en zijn ze minder in staat om logisch na te denken en hun problemen op te lossen. Het gevolg? Minder zelfcontrole en meer impulsieve en onverstandige beslissingen.  

Dat zien we ook bij onze opdrachtgevers. Werknemers met forse schulden plegen sneller diefstal en fraude. Dan gebruiken zij toch even de tankpas van de zaak om die dure tank benzine voor de privéauto te betalen. Nemen zij tijdens een nachtelijke beveiligingsronde toch even iets uit het magazijn mee om door te verkopen. Bestellen zij bij een grote inkooporder ook goederen of diensten voor zichzelf. Of melden zij zich ziek om met een snelle klus als zzp’er snel iets extra’s te kunnen verdienen.

Wat kunt u als werkgever doen?

1. Creëer een veilige omgeving

In een eerder artikel gaven we u al een aantal tips om diefstal en fraude binnen uw organisatie te voorkomen. Een van de belangrijkste tips is om medewerkers met schulden vroegtijdig te herkennen en een veilige omgeving te creëren, waarin ze over hun financiële problemen kunnen praten zonder dat ze bang hoeven zijn voor ontslag.

Er zijn verschillende manieren waarop u dat kunt doen. Preventief, door bijvoorbeeld een budgetcoach een workshop te laten geven. Of door uw medewerkers te vertellen waar zij terecht kunnen met geldvragen of zorgen. Op de website van het platform Wijzer in geldzaken van het Ministerie van Financiën vindt u hiervoor veel tips. Maar ook als een werknemer al schulden heeft of als er loonbeslag wordt gelegd kunt u veel doen. Zo kunt u hem of haar doorverwijzen naar het Nibud, waar verschillende vormen van ondersteuning beschikbaar zijn. Ook kunt u de medewerker doorverwijzen naar de schuldhulpverlening van de gemeente of als werkgever zelf een Nibud-coach inschakelen.

2. Neem voorzorgsmaatregelen

Nu is het creëren van een veilige werkomgeving waarschijnlijk niet genoeg om het risico op diefstal en fraude helemaal uit te sluiten. Daarom is het belangrijk om ook verschillende scenario’s in kaart te brengen en voorzorgsmaatregelen te nemen zodat medewerkers niet onnodig in de verleiding gebracht worden:

  • Zorg bijvoorbeeld voor een helder inkoopbeleid waarin taken en verantwoordelijkheden worden gescheiden. Zorg ook dat uw AO/IC-controles op orde zijn, zodat u eventuele inkoop- en factuurfraude in een vroegtijdig stadium kunt ontdekken.
  • Zorg ervoor dat uw verzuimbeleid en verzuimprotocol op orde zijn, zodat uw medewerkers weten wanneer er sprake is van (on)terecht ziekteverzuim. Daarmee kunt u veel gevallen van verzuimfraude voorkomen.
  • Laat kandidaten screenen met behulp van een pre-employment screening. Daarin komt een schuldenpositie meestal wel aan het licht.

“Verwacht het onverwachte, dan wordt u nooit verrast.”

 

Wat doet u bij vermoedens van diefstal of fraude?

Vermoedt u dat er binnen uw organisatie toch sprake is van diefstal of fraude, ondanks de genomen voorzorgsmaatregelen? Dan kunt u Hoffmann inschakelen voor een onderzoek. Onze specialisten zijn u graag van dienst.

0882986600

info@hoffmann.nl

Fraude & Integriteit

Als u twijfelt aan een ziekmelding van een werknemer

Wanneer een medewerker ziek is, dan is dat in de eerste plaats vervelend voor die medewerker zelf. Tegelijkertijd heeft dit ook gevolgen voor de werkgever. Kortgeleden kwam in het nieuws dat iedere dag ziekteverzuim een werkgever € 350 tot € 450 kost. Een grote kostenpost dus voor werkgevers, zeker als (meerdere) medewerkers voor langere tijd uit de running zijn. Extra vervelend wordt het als u redenen heeft om te twijfelen aan een ziekmelding. In dat geval kunt een onderzoek naar verzuimfraude laten doen, maar dat kan niet zomaar. 

Fraude & Integriteit

Fraude met diploma’s en ID-bewijzen nog te gemakkelijk

Het blijkt nog te gemakkelijk om met een vals of gekocht diploma of een ID-bewijs van een ander aan de slag te gaan. Afgelopen zomer luidde de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) hierover de noodklok voor de zorg, maar bij Hoffmann zien we dit ook regelmatig bij grote commerciële bedrijven gebeuren. Vooral als de organisaties externen inhuren via bemiddelingsbureaus, recruiters en uitzend- en detacheringsbureaus. Het blijkt dat die bureaus het niet altijd even nauw nemen met de (in de zorg verplichte) controles. Soms zijn zij zelfs malafide.

Fraude & Integriteit

Zo houdt u criminele werknemers buiten de deur

Dit voorjaar meldden BNR en het Financieele Dagblad dat duizenden Noord-Koreaanse IT’ers undercover aan de slag zijn bij westerse bedrijven, waaronder de grootste en meest winstgevende bedrijven in de Verenigde Staten. Uit de berichtgeving blijkt dat deze werknemers veelal onder valse namen werken en binnenkomen met gestolen, vervalste of (met AI) nagemaakte identiteitsdocumenten.

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.