Bij Hoffmann zien we in deze periode een aantal tendensen in bedrijfsfraude die wij duidelijk kunnen linken aan de coronacrisis. De eerste tendensen deelden we vorige week met u. In deze update zetten we nieuwe bevindingen voor u op een rijtje.

Toegenomen audits en controles

In het bericht van vorige week stonden de toegenomen coronadiefstallen en -fraudes centraal. In deze update berichten wij u over een andere ontwikkeling. Wij zien dat binnen veel grote bedrijven en instellingen de financiële afdelingen op dit moment meer tijd en gelegenheid hebben om financiële controles en audits uit te voeren. Daarbij is een aantal behoorlijke (factuur)fraudes aan het licht gekomen.

Is uw financiële afdeling op dit moment ook minder druk? Vraag hen dan ook de vrijgekomen tijd te gebruiken om extra te controle uit te voeren. Dit werk zou prima op afstand uitgevoerd moeten kunnen worden.

Weinig prioriteit

Ondanks het voorgaande zien wij ook dat er bij veel andere bedrijven op dit moment weinig aandacht en prioriteit is voor (mogelijke) fraudes en diefstallen. Deze bedrijven zitten in de overlevingsmodus en geven van daaruit prioriteit aan het gezond houden van de medewerkers én de onderneming. Daarmee krijgen signalen over (vermeende) fraude minder prioriteit. Dat is echter niet zonder risico’s. De kans is namelijk aanwezig dat:

  • Sommige van uw medewerkers extra onrustig zijn vanwege de situatie en hierdoor de natuurlijke neiging krijgen om vooral eerst voor zichzelf en de toekomst te zorgen. Waardoor een ogenschijnlijk kleine fraude groter kan worden; Het begint vaak klein maar zonder ingrijpen kan het snel escaleren.
  • Op het moment dat deze bedrijven wel aan nader onderzoek toekomen, veel aanwijzingen, informatie en bewijs verloren is gegaan. Zo worden de meeste loggegevens of camerabeelden bijvoorbeeld maar een beperkte periode bewaard.
  • Deze bedrijven arbeidsrechtelijk minder sterk staan op het moment dat zij pas na de crisis onderzoek gaan doen en maatregelen willen nemen, terwijl de vermoedens nu al aanwezig waren.

Geldt het voorgaande ook voor u? En vermoedt u dat uw bedrijf het slachtoffer is geworden van fraude en/of diefstal? Weet dan dat Hoffmann er is om u te ontzorgen. Wij kunnen u snel adviseren over en helpen met de maatregelen die u op dit moment al kunt nemen.

Vrijblijvend advies?

Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek op afstand. Tijdens dit telefoon- of videogesprek maken we kennis en kunt u uw vermoedens aan ons voorleggen. Wij kunnen u vertellen wat u het beste met die vermoedens kunt doen.

088-2986600

info@hoffmann.nl

Adviseren wij u om een onderzoek in te laten stellen? Onze onderzoeken gaan tijdens de coronacrisis gewoon door. Daarbij werken we zo veel mogelijk vanuit huis en op afstand (bijvoorbeeld met behulp van videoconferencing). Is een fysiek bezoek noodzakelijk? Dan houden wij ons aan de richtlijnen van het RIVM en de Nederlandse overheid om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen.

Fraude & Integriteit

Als u twijfelt aan een ziekmelding van een werknemer

Wanneer een medewerker ziek is, dan is dat in de eerste plaats vervelend voor die medewerker zelf. Tegelijkertijd heeft dit ook gevolgen voor de werkgever. Kortgeleden kwam in het nieuws dat iedere dag ziekteverzuim een werkgever € 350 tot € 450 kost. Een grote kostenpost dus voor werkgevers, zeker als (meerdere) medewerkers voor langere tijd uit de running zijn. Extra vervelend wordt het als u redenen heeft om te twijfelen aan een ziekmelding. In dat geval kunt een onderzoek naar verzuimfraude laten doen, maar dat kan niet zomaar. 

Fraude & Integriteit

Fraude met diploma’s en ID-bewijzen nog te gemakkelijk

Het blijkt nog te gemakkelijk om met een vals of gekocht diploma of een ID-bewijs van een ander aan de slag te gaan. Afgelopen zomer luidde de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) hierover de noodklok voor de zorg, maar bij Hoffmann zien we dit ook regelmatig bij grote commerciële bedrijven gebeuren. Vooral als de organisaties externen inhuren via bemiddelingsbureaus, recruiters en uitzend- en detacheringsbureaus. Het blijkt dat die bureaus het niet altijd even nauw nemen met de (in de zorg verplichte) controles. Soms zijn zij zelfs malafide.

Fraude & Integriteit

Zo houdt u criminele werknemers buiten de deur

Dit voorjaar meldden BNR en het Financieele Dagblad dat duizenden Noord-Koreaanse IT’ers undercover aan de slag zijn bij westerse bedrijven, waaronder de grootste en meest winstgevende bedrijven in de Verenigde Staten. Uit de berichtgeving blijkt dat deze werknemers veelal onder valse namen werken en binnenkomen met gestolen, vervalste of (met AI) nagemaakte identiteitsdocumenten.


 

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.