Bij Hoffmann zien we in deze periode een aantal tendensen in bedrijfsfraude die wij duidelijk kunnen linken aan de coronacrisis. De eerste tendensen deelden we vorige week met u. In deze update zetten we nieuwe bevindingen voor u op een rijtje.

Toegenomen audits en controles

In het bericht van vorige week stonden de toegenomen coronadiefstallen en -fraudes centraal. In deze update berichten wij u over een andere ontwikkeling. Wij zien dat binnen veel grote bedrijven en instellingen de financiële afdelingen op dit moment meer tijd en gelegenheid hebben om financiële controles en audits uit te voeren. Daarbij is een aantal behoorlijke (factuur)fraudes aan het licht gekomen.

Is uw financiële afdeling op dit moment ook minder druk? Vraag hen dan ook de vrijgekomen tijd te gebruiken om extra te controle uit te voeren. Dit werk zou prima op afstand uitgevoerd moeten kunnen worden.

Weinig prioriteit

Ondanks het voorgaande zien wij ook dat er bij veel andere bedrijven op dit moment weinig aandacht en prioriteit is voor (mogelijke) fraudes en diefstallen. Deze bedrijven zitten in de overlevingsmodus en geven van daaruit prioriteit aan het gezond houden van de medewerkers én de onderneming. Daarmee krijgen signalen over (vermeende) fraude minder prioriteit. Dat is echter niet zonder risico’s. De kans is namelijk aanwezig dat:

  • Sommige van uw medewerkers extra onrustig zijn vanwege de situatie en hierdoor de natuurlijke neiging krijgen om vooral eerst voor zichzelf en de toekomst te zorgen. Waardoor een ogenschijnlijk kleine fraude groter kan worden; Het begint vaak klein maar zonder ingrijpen kan het snel escaleren.
  • Op het moment dat deze bedrijven wel aan nader onderzoek toekomen, veel aanwijzingen, informatie en bewijs verloren is gegaan. Zo worden de meeste loggegevens of camerabeelden bijvoorbeeld maar een beperkte periode bewaard.
  • Deze bedrijven arbeidsrechtelijk minder sterk staan op het moment dat zij pas na de crisis onderzoek gaan doen en maatregelen willen nemen, terwijl de vermoedens nu al aanwezig waren.

Geldt het voorgaande ook voor u? En vermoedt u dat uw bedrijf het slachtoffer is geworden van fraude en/of diefstal? Weet dan dat Hoffmann er is om u te ontzorgen. Wij kunnen u snel adviseren over en helpen met de maatregelen die u op dit moment al kunt nemen.

Vrijblijvend advies?

Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek op afstand. Tijdens dit telefoon- of videogesprek maken we kennis en kunt u uw vermoedens aan ons voorleggen. Wij kunnen u vertellen wat u het beste met die vermoedens kunt doen.

088-2986600

info@hoffmann.nl

Adviseren wij u om een onderzoek in te laten stellen? Onze onderzoeken gaan tijdens de coronacrisis gewoon door. Daarbij werken we zo veel mogelijk vanuit huis en op afstand (bijvoorbeeld met behulp van videoconferencing). Is een fysiek bezoek noodzakelijk? Dan houden wij ons aan de richtlijnen van het RIVM en de Nederlandse overheid om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen.

Fraude & Integriteit

Steeds vaker diefstal van medicijnen in de zorg

Afgelopen vrijdag was er een uitgebreide reportage in de nieuwsuitzending van EenVandaag over de toename van diefstal van medicijnen in de zorg. Ron Nieuwendijk, senior consultant Fraude & Integriteit bij Hoffmann kwam hier ook aan het woord. “Tien jaar geleden ging het bij één op de tien onderzoeksopdrachten uit de zorg om medicijndiefstal. Inmiddels is dat bij ongeveer één op de drie dossiers het geval,” aldus Ron. Reden waarom we hier ook vanuit Hoffmann weer aandacht voor willen vragen. Want wat is hiervan de oorzaak?

Fraude & Integriteit

Fraude door mede-aandeelhouder of -vennoot: wanneer kunt u onderzoek laten doen?

Als mensen met elkaar gaan samenwerken in een gezamenlijke bv of een vof, gebeurt dat vaak met veel energie én in vol vertrouwen. Er worden weinig afspraken gemaakt, laat staan op papier gezet. Men staat vooral in de ‘doe-stand’. Niet zelden blijkt dan later dat visies, verwachtingen en handelwijzen uiteenlopen, bijvoorbeeld omdat een van de partners zichzelf bevoordeelt ten koste van de onderneming. Als er dan niets op papier staat kan het ingewikkeld zijn om daar onderzoek naar te (laten) doen.

Fraude & Integriteit

10 tips om fraude door medewerkers met schulden te voorkomen

Ruim een jaar geleden publiceerden wij een nieuwsartikel over fraude op de werkvloer. In dat artikel gaven wij aan dat het ons opviel dat steeds meer betrokkenen in fraudeonderzoeken forse schulden hadden. Een trend die we tot op de dag van vandaag zien toenemen. Maar weet u wat die betrokkenen ons vertellen als we hen met onze bevindingen confronteren? ‘Het ging zo gemakkelijk’. In dit artikel geven we u dus graag 10 tips om fraude en diefstallen door medewerkers met schulden te voorkomen.


 

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.