Bij Hoffmann zien we in deze periode een aantal tendensen in bedrijfsfraude die wij duidelijk kunnen linken aan de coronacrisis. De eerste tendensen deelden we vorige week met u. In deze update zetten we nieuwe bevindingen voor u op een rijtje.

Toegenomen audits en controles

In het bericht van vorige week stonden de toegenomen coronadiefstallen en -fraudes centraal. In deze update berichten wij u over een andere ontwikkeling. Wij zien dat binnen veel grote bedrijven en instellingen de financiële afdelingen op dit moment meer tijd en gelegenheid hebben om financiële controles en audits uit te voeren. Daarbij is een aantal behoorlijke (factuur)fraudes aan het licht gekomen.

Is uw financiële afdeling op dit moment ook minder druk? Vraag hen dan ook de vrijgekomen tijd te gebruiken om extra te controle uit te voeren. Dit werk zou prima op afstand uitgevoerd moeten kunnen worden.

Weinig prioriteit

Ondanks het voorgaande zien wij ook dat er bij veel andere bedrijven op dit moment weinig aandacht en prioriteit is voor (mogelijke) fraudes en diefstallen. Deze bedrijven zitten in de overlevingsmodus en geven van daaruit prioriteit aan het gezond houden van de medewerkers én de onderneming. Daarmee krijgen signalen over (vermeende) fraude minder prioriteit. Dat is echter niet zonder risico’s. De kans is namelijk aanwezig dat:

  • Sommige van uw medewerkers extra onrustig zijn vanwege de situatie en hierdoor de natuurlijke neiging krijgen om vooral eerst voor zichzelf en de toekomst te zorgen. Waardoor een ogenschijnlijk kleine fraude groter kan worden; Het begint vaak klein maar zonder ingrijpen kan het snel escaleren.
  • Op het moment dat deze bedrijven wel aan nader onderzoek toekomen, veel aanwijzingen, informatie en bewijs verloren is gegaan. Zo worden de meeste loggegevens of camerabeelden bijvoorbeeld maar een beperkte periode bewaard.
  • Deze bedrijven arbeidsrechtelijk minder sterk staan op het moment dat zij pas na de crisis onderzoek gaan doen en maatregelen willen nemen, terwijl de vermoedens nu al aanwezig waren.

Geldt het voorgaande ook voor u? En vermoedt u dat uw bedrijf het slachtoffer is geworden van fraude en/of diefstal? Weet dan dat Hoffmann er is om u te ontzorgen. Wij kunnen u snel adviseren over en helpen met de maatregelen die u op dit moment al kunt nemen.

Vrijblijvend advies?

Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek op afstand. Tijdens dit telefoon- of videogesprek maken we kennis en kunt u uw vermoedens aan ons voorleggen. Wij kunnen u vertellen wat u het beste met die vermoedens kunt doen.

088-2986600

info@hoffmann.nl

Adviseren wij u om een onderzoek in te laten stellen? Onze onderzoeken gaan tijdens de coronacrisis gewoon door. Daarbij werken we zo veel mogelijk vanuit huis en op afstand (bijvoorbeeld met behulp van videoconferencing). Is een fysiek bezoek noodzakelijk? Dan houden wij ons aan de richtlijnen van het RIVM en de Nederlandse overheid om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen.

Fraude & Integriteit

Hoe start u het bedrijf weer veilig op na de lockdown - deel III?

Langzaamaan normaliseert het leven weer een beetje. Ook de bedrijvigheid neemt weer toe. En hoewel we nog lang niet op het niveau van voor de crisis zitten, blijkt uit cijfers van de Belangenverenging Tankstations en het openbaar vervoer dat we weer meer forensen. Werkt u ook weer aan de opstart van uw bedrijf? Dan geeft Hoffmann u graag een aantal tips. De eerste vier tips gaven wij in eerdere artikelen, in dit artikel vindt u tip 5 en 6.

Fraude & Integriteit

Hoe start u het bedrijf weer veilig op na de lockdown - deel II?

Het leven normaliseert zich steeds weer een beetje meer. De horeca is open, basisscholen hebben weer een volledig rooster en vorige week adviseerden de planbureaus het kabinet om toe te staan dat medewerkers weer één dag per week naar kantoor kunnen. Maakt u plannen om het werken op kantoor - op veilige afstand - weer mogelijk te maken?

Fraude & Integriteit

Hoe start u het bedrijf weer veilig op na de lockdown?

Langzaamaan krijgen we een beetje meer vrijheid terug. Kinderen zijn al even naar school, we mogen buiten sporten en vanaf 1 juni mogen we ook weer het terras op. En hoewel de overheid adviseert om zeker nog tot september thuis te werken, snakken veel mensen naar een paar uur ongestoord werken op kantoor. Maakt u plannen om het werken op kantoor - op veilige afstand - weer mogelijk te maken? Dan geeft Hoffmann u graag een aantal tips om dit zo veilig mogelijk te doen. Vandaag de eerste twee tips.


 

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.