Langzaamaan normaliseert het leven weer een beetje. De horeca is open, basisscholen hebben weer een volledig rooster en vorige week adviseerden de planbureaus het kabinet om toe te staan dat medewerkers weer één dag per week naar kantoor kunnen. Maakt u plannen om het werken op kantoor - op veilige afstand - weer mogelijk te maken? Dan geeft Hoffmann u graag een aantal tips. De eerste twee tips gaven wij in een eerder artikel, in dit artikel vindt u tip 3 en 4.

#3        Controleer de voorraden

Heeft u veel voorraden binnen uw bedrijf? Dan is de kans groot dat het beheer en het controleren van die voorraden de afgelopen maanden op een laag pitje hebben gestaan. Daarnaast werkten leidinggevenden veelal op afstand vanuit huis en was er verder ook minder sociale controle binnen het bedrijf. Wellicht heeft u andere in- en uitgangen gebruikt en de looproutes moeten aanpassen om medewerkers voldoende afstand van elkaar laten houden.

In onze eerste corona update gaven wij al aan dat wij hebben gezien dat deze omstandigheden hebben geleid tot een toename van het aantal meldingen van (grote) diefstallen bij bedrijven.

Het verdient daarom aanbeveling om op korte termijn kritisch naar uw voorraden te kijken en na te gaan of daar de afgelopen periode geen onverklaarbare verschillen zijn ontstaan. Hoe later u erachter komt dat er zaken missen, hoe lastiger het wordt om vast te stellen wie daarvoor verantwoordelijk is.

#4        Weet met wie u zaken doet

Na een aantal maanden stilstand of werken op een lager pitje, proberen veel bedrijven op dit moment snel een deel van de verloren omzet goed te maken. Wij snappen dat het voor u verleidelijk kan zijn om iedere strohalm aan te grijpen.

Er is echter een grote kans dat ook uw leverancier, afnemer of beoogde samenwerkingspartner flink last heeft (gehad) van de coronacrisis. En als zij er voor deze periode al niet al te best voor stonden, is de kans vrij groot dat ze op dit moment op omvallen staan en alleen nog staande worden gehouden door de steunmaatregelen van de overheid. Wees dus niet te gretig. Voer altijd een grondige due diligence uit om te zien of het bedrijf waarmee u zaken wilt doen (nog steeds) een betrouwbare partner is.

Vragen?

Heeft u vragen over deze tips of kunnen we u ergens bij helpen? 
U kunt altijd contact met ons opnemen.

088- 2986600

info@hoffmann.nl

In een volgend artikel geven wij u weer nieuwe tips, tot dan!

Fraude & Integriteit

Steeds vaker diefstal van medicijnen in de zorg

Afgelopen vrijdag was er een uitgebreide reportage in de nieuwsuitzending van EenVandaag over de toename van diefstal van medicijnen in de zorg. Ron Nieuwendijk, senior consultant Fraude & Integriteit bij Hoffmann kwam hier ook aan het woord. “Tien jaar geleden ging het bij één op de tien onderzoeksopdrachten uit de zorg om medicijndiefstal. Inmiddels is dat bij ongeveer één op de drie dossiers het geval,” aldus Ron. Reden waarom we hier ook vanuit Hoffmann weer aandacht voor willen vragen. Want wat is hiervan de oorzaak?

Fraude & Integriteit

Fraude door mede-aandeelhouder of -vennoot: wanneer kunt u onderzoek laten doen?

Als mensen met elkaar gaan samenwerken in een gezamenlijke bv of een vof, gebeurt dat vaak met veel energie én in vol vertrouwen. Er worden weinig afspraken gemaakt, laat staan op papier gezet. Men staat vooral in de ‘doe-stand’. Niet zelden blijkt dan later dat visies, verwachtingen en handelwijzen uiteenlopen, bijvoorbeeld omdat een van de partners zichzelf bevoordeelt ten koste van de onderneming. Als er dan niets op papier staat kan het ingewikkeld zijn om daar onderzoek naar te (laten) doen.

Fraude & Integriteit

10 tips om fraude door medewerkers met schulden te voorkomen

Ruim een jaar geleden publiceerden wij een nieuwsartikel over fraude op de werkvloer. In dat artikel gaven wij aan dat het ons opviel dat steeds meer betrokkenen in fraudeonderzoeken forse schulden hadden. Een trend die we tot op de dag van vandaag zien toenemen. Maar weet u wat die betrokkenen ons vertellen als we hen met onze bevindingen confronteren? ‘Het ging zo gemakkelijk’. In dit artikel geven we u dus graag 10 tips om fraude en diefstallen door medewerkers met schulden te voorkomen.


 

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.