Langzaamaan normaliseert het leven weer een beetje. De horeca is open, basisscholen hebben weer een volledig rooster en vorige week adviseerden de planbureaus het kabinet om toe te staan dat medewerkers weer één dag per week naar kantoor kunnen. Maakt u plannen om het werken op kantoor - op veilige afstand - weer mogelijk te maken? Dan geeft Hoffmann u graag een aantal tips. De eerste twee tips gaven wij in een eerder artikel, in dit artikel vindt u tip 3 en 4.

#3        Controleer de voorraden

Heeft u veel voorraden binnen uw bedrijf? Dan is de kans groot dat het beheer en het controleren van die voorraden de afgelopen maanden op een laag pitje hebben gestaan. Daarnaast werkten leidinggevenden veelal op afstand vanuit huis en was er verder ook minder sociale controle binnen het bedrijf. Wellicht heeft u andere in- en uitgangen gebruikt en de looproutes moeten aanpassen om medewerkers voldoende afstand van elkaar laten houden.

In onze eerste corona update gaven wij al aan dat wij hebben gezien dat deze omstandigheden hebben geleid tot een toename van het aantal meldingen van (grote) diefstallen bij bedrijven.

Het verdient daarom aanbeveling om op korte termijn kritisch naar uw voorraden te kijken en na te gaan of daar de afgelopen periode geen onverklaarbare verschillen zijn ontstaan. Hoe later u erachter komt dat er zaken missen, hoe lastiger het wordt om vast te stellen wie daarvoor verantwoordelijk is.

#4        Weet met wie u zaken doet

Na een aantal maanden stilstand of werken op een lager pitje, proberen veel bedrijven op dit moment snel een deel van de verloren omzet goed te maken. Wij snappen dat het voor u verleidelijk kan zijn om iedere strohalm aan te grijpen.

Er is echter een grote kans dat ook uw leverancier, afnemer of beoogde samenwerkingspartner flink last heeft (gehad) van de coronacrisis. En als zij er voor deze periode al niet al te best voor stonden, is de kans vrij groot dat ze op dit moment op omvallen staan en alleen nog staande worden gehouden door de steunmaatregelen van de overheid. Wees dus niet te gretig. Voer altijd een grondige due diligence uit om te zien of het bedrijf waarmee u zaken wilt doen (nog steeds) een betrouwbare partner is.

Vragen?

Heeft u vragen over deze tips of kunnen we u ergens bij helpen? 
U kunt altijd contact met ons opnemen.

088- 2986600

info@hoffmann.nl

In een volgend artikel geven wij u weer nieuwe tips, tot dan!

Fraude & Integriteit

ONLINE TALKSHOW - o.l.v. Paul van Liempt

EY, Hoffmann en Lexence organiseren een reeks online talkshows over bedrijfsfraude.

Bedrijfsfraude is lang niet altijd gemakkelijk vast te stellen. Mogelijk heeft u wel het gevoel dat er iets niet klopt, maar weet u niet goed op welke signalen u moet letten. Of hebben collega’s wel gesignaleerd dat er iets niet in de haak was, maar is er geen melding van gemaakt. In deze online talkshow komt het allemaal ter sprake.

 

Fraude & Integriteit

Uit Hoffmann onderzoek blijkt: Bedrijfsgeheimen en klantgegevens vaak onvoldoende beschermd

Deze week maakte het CPB bekend dat de economie dit jaar sneller dan gedacht zal groeien. De werkloosheid zal zelfs afnemen tot onder het niveau van voor de coronacrisis. Goed nieuws! Maar een krappe arbeidsmarkt betekent ook dat sommige medewerkers naar de concurrent vertrekken. Hoe voorkomt u dat zij er met uw bedrijfsgeheimen en relaties vandoor gaan?

Fraude & Integriteit

Drugs op de werkvloer, wat kunt u ertegen doen?

Was de zanger van Eurovisie Songfestivalwinnaar Måneskin afgelopen weekend nu wel of niet onder invloed van cocaïne? Zijn snuivende beweging in de green room deed in ieder geval vermoeden van wel. Maar uit een vrijwillige negatieve drugstest bleek het tegendeel. Fijn voor de organisatie en de Italiaanse band. Maar wat kunt u als werkgever doen als u vermoedt dat er op uw werkvloer drugs in het spel zijn?


 

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.