Langzaamaan normaliseert het leven weer een beetje. De horeca is open, basisscholen hebben weer een volledig rooster en vorige week adviseerden de planbureaus het kabinet om toe te staan dat medewerkers weer één dag per week naar kantoor kunnen. Maakt u plannen om het werken op kantoor - op veilige afstand - weer mogelijk te maken? Dan geeft Hoffmann u graag een aantal tips. De eerste twee tips gaven wij in een eerder artikel, in dit artikel vindt u tip 3 en 4.

#3        Controleer de voorraden

Heeft u veel voorraden binnen uw bedrijf? Dan is de kans groot dat het beheer en het controleren van die voorraden de afgelopen maanden op een laag pitje hebben gestaan. Daarnaast werkten leidinggevenden veelal op afstand vanuit huis en was er verder ook minder sociale controle binnen het bedrijf. Wellicht heeft u andere in- en uitgangen gebruikt en de looproutes moeten aanpassen om medewerkers voldoende afstand van elkaar laten houden.

In onze eerste corona update gaven wij al aan dat wij hebben gezien dat deze omstandigheden hebben geleid tot een toename van het aantal meldingen van (grote) diefstallen bij bedrijven.

Het verdient daarom aanbeveling om op korte termijn kritisch naar uw voorraden te kijken en na te gaan of daar de afgelopen periode geen onverklaarbare verschillen zijn ontstaan. Hoe later u erachter komt dat er zaken missen, hoe lastiger het wordt om vast te stellen wie daarvoor verantwoordelijk is.

#4        Weet met wie u zaken doet

Na een aantal maanden stilstand of werken op een lager pitje, proberen veel bedrijven op dit moment snel een deel van de verloren omzet goed te maken. Wij snappen dat het voor u verleidelijk kan zijn om iedere strohalm aan te grijpen.

Er is echter een grote kans dat ook uw leverancier, afnemer of beoogde samenwerkingspartner flink last heeft (gehad) van de coronacrisis. En als zij er voor deze periode al niet al te best voor stonden, is de kans vrij groot dat ze op dit moment op omvallen staan en alleen nog staande worden gehouden door de steunmaatregelen van de overheid. Wees dus niet te gretig. Voer altijd een grondige due diligence uit om te zien of het bedrijf waarmee u zaken wilt doen (nog steeds) een betrouwbare partner is.

Vragen?

Heeft u vragen over deze tips of kunnen we u ergens bij helpen? 

U kunt altijd contact met ons opnemen.

088- 2986600

info@hoffmann.nl

In een volgend artikel geven wij u weer nieuwe tips, tot dan!

Fraude & Integriteit

Als u twijfelt aan een ziekmelding van een werknemer

Wanneer een medewerker ziek is, dan is dat in de eerste plaats vervelend voor die medewerker zelf. Tegelijkertijd heeft dit ook gevolgen voor de werkgever. Kortgeleden kwam in het nieuws dat iedere dag ziekteverzuim een werkgever € 350 tot € 450 kost. Een grote kostenpost dus voor werkgevers, zeker als (meerdere) medewerkers voor langere tijd uit de running zijn. Extra vervelend wordt het als u redenen heeft om te twijfelen aan een ziekmelding. In dat geval kunt een onderzoek naar verzuimfraude laten doen, maar dat kan niet zomaar. 

Fraude & Integriteit

Fraude met diploma’s en ID-bewijzen nog te gemakkelijk

Het blijkt nog te gemakkelijk om met een vals of gekocht diploma of een ID-bewijs van een ander aan de slag te gaan. Afgelopen zomer luidde de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) hierover de noodklok voor de zorg, maar bij Hoffmann zien we dit ook regelmatig bij grote commerciële bedrijven gebeuren. Vooral als de organisaties externen inhuren via bemiddelingsbureaus, recruiters en uitzend- en detacheringsbureaus. Het blijkt dat die bureaus het niet altijd even nauw nemen met de (in de zorg verplichte) controles. Soms zijn zij zelfs malafide.

Fraude & Integriteit

Zo houdt u criminele werknemers buiten de deur

Dit voorjaar meldden BNR en het Financieele Dagblad dat duizenden Noord-Koreaanse IT’ers undercover aan de slag zijn bij westerse bedrijven, waaronder de grootste en meest winstgevende bedrijven in de Verenigde Staten. Uit de berichtgeving blijkt dat deze werknemers veelal onder valse namen werken en binnenkomen met gestolen, vervalste of (met AI) nagemaakte identiteitsdocumenten.


 

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.