In augustus 2022 was het leven 13,6% duurder dan in augustus 2021, zo bleek onlangs uit cijfers van het CBS. Niet alleen de gas- en brandstofprijzen gaan door het dak, ook de boodschappen worden steeds duurder. Hierdoor dreigen de kosten van levensonderhoud voor veel Nederlanders onhoudbaar te worden, aldus het CBS. Voor werkgevers is het zaak om extra alert te zijn op werknemers met schuldenproblematiek.

Gevolgen schuldenproblematiek

Uit onderzoek blijkt dat schulden psychische klachten zoals stress, slaapproblemen en concentratiestoornissen kunnen veroorzaken. Ook ervaren mensen met financiële problemen vaker gevoelens van schaamte, depressie of eenzaamheid. Vaak durven ze geen hulp te vragen, maar kunnen ze aan niets anders meer denken dan hun geldproblemen. Daardoor verkleint hun ‘mentale bandbreedte’ en zijn ze minder in staat om logisch na te denken en hun problemen op te lossen. Het gevolg? Minder zelfcontrole en meer impulsieve en onverstandige beslissingen.  

Dat zien we ook bij onze opdrachtgevers. Werknemers met forse schulden plegen sneller diefstal en fraude. Dan gebruiken zij toch even de tankpas van de zaak om die dure tank benzine voor de privéauto te betalen. Nemen zij tijdens een nachtelijke beveiligingsronde toch even iets uit het magazijn mee om door te verkopen. Bestellen zij bij een grote inkooporder ook goederen of diensten voor zichzelf. Of melden zij zich ziek om met een snelle klus als zzp’er snel iets extra’s te kunnen verdienen.

Wat kunt u als werkgever doen?

1. Creëer een veilige omgeving

In een eerder artikel gaven we u al een aantal tips om diefstal en fraude binnen uw organisatie te voorkomen. Een van de belangrijkste tips is om medewerkers met schulden vroegtijdig te herkennen en een veilige omgeving te creëren, waarin ze over hun financiële problemen kunnen praten zonder dat ze bang hoeven zijn voor ontslag.

Er zijn verschillende manieren waarop u dat kunt doen. Preventief, door bijvoorbeeld een budgetcoach een workshop te laten geven. Of door uw medewerkers te vertellen waar zij terecht kunnen met geldvragen of zorgen. Op de website van het platform Wijzer in geldzaken van het Ministerie van Financiën vindt u hiervoor veel tips. Maar ook als een werknemer al schulden heeft of als er loonbeslag wordt gelegd kunt u veel doen. Zo kunt u hem of haar doorverwijzen naar het Nibud, waar verschillende vormen van ondersteuning beschikbaar zijn. Ook kunt u de medewerker doorverwijzen naar de schuldhulpverlening van de gemeente of als werkgever zelf een Nibud-coach inschakelen.

2. Neem voorzorgsmaatregelen

Nu is het creëren van een veilige werkomgeving waarschijnlijk niet genoeg om het risico op diefstal en fraude helemaal uit te sluiten. Daarom is het belangrijk om ook verschillende scenario’s in kaart te brengen en voorzorgsmaatregelen te nemen zodat medewerkers niet onnodig in de verleiding gebracht worden:

  • Zorg bijvoorbeeld voor een helder inkoopbeleid waarin taken en verantwoordelijkheden worden gescheiden. Zorg ook dat uw AO/IC-controles op orde zijn, zodat u eventuele inkoop- en factuurfraude in een vroegtijdig stadium kunt ontdekken.
  • Zorg ervoor dat uw verzuimbeleid en verzuimprotocol op orde zijn, zodat uw medewerkers weten wanneer er sprake is van (on)terecht ziekteverzuim. Daarmee kunt u veel gevallen van verzuimfraude voorkomen.
  • Laat kandidaten screenen met behulp van een pre-employment screening. Daarin komt een schuldenpositie meestal wel aan het licht.

“Verwacht het onverwachte, dan wordt u nooit verrast.”

 

Wat doet u bij vermoedens van diefstal of fraude?

Vermoedt u dat er binnen uw organisatie toch sprake is van diefstal of fraude, ondanks de genomen voorzorgsmaatregelen? Dan kunt u Hoffmann inschakelen voor een onderzoek. Onze specialisten zijn u graag van dienst.

0882986600

info@hoffmann.nl

Fraude & Integriteit

Fraude op de financiële afdeling: ‘Het was ontzettend makkelijk'

Onlangs veroordeelde de rechtbank de voormalig CFO van een internationale onderneming tot een cel- en taakstraf, omdat hij over een periode van zeven jaar voor bijna vier ton had gefraudeerd. Deze verduistering was kinderspel, aldus de verdachte in de rechtbank: ‘Het was ontzettend makkelijk. Managers en accountants zetten blind hun handtekening als ik dat vroeg. Niemand stelde vragen.’

Fraude & Integriteit

Steeds vaker diefstal van medicijnen in de zorg

Afgelopen vrijdag was er een uitgebreide reportage in de nieuwsuitzending van EenVandaag over de toename van diefstal van medicijnen in de zorg. Ron Nieuwendijk, senior consultant Fraude & Integriteit bij Hoffmann kwam hier ook aan het woord. “Tien jaar geleden ging het bij één op de tien onderzoeksopdrachten uit de zorg om medicijndiefstal. Inmiddels is dat bij ongeveer één op de drie dossiers het geval,” aldus Ron. Reden waarom we hier ook vanuit Hoffmann weer aandacht voor willen vragen. Want wat is hiervan de oorzaak?

Fraude & Integriteit

Fraude door mede-aandeelhouder of -vennoot: wanneer kunt u onderzoek laten doen?

Als mensen met elkaar gaan samenwerken in een gezamenlijke bv of een vof, gebeurt dat vaak met veel energie én in vol vertrouwen. Er worden weinig afspraken gemaakt, laat staan op papier gezet. Men staat vooral in de ‘doe-stand’. Niet zelden blijkt dan later dat visies, verwachtingen en handelwijzen uiteenlopen, bijvoorbeeld omdat een van de partners zichzelf bevoordeelt ten koste van de onderneming. Als er dan niets op papier staat kan het ingewikkeld zijn om daar onderzoek naar te (laten) doen.

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.