In augustus 2022 was het leven 13,6% duurder dan in augustus 2021, zo bleek onlangs uit cijfers van het CBS. Niet alleen de gas- en brandstofprijzen gaan door het dak, ook de boodschappen worden steeds duurder. Hierdoor dreigen de kosten van levensonderhoud voor veel Nederlanders onhoudbaar te worden, aldus het CBS. Voor werkgevers is het zaak om extra alert te zijn op werknemers met schuldenproblematiek.

Gevolgen schuldenproblematiek

Uit onderzoek blijkt dat schulden psychische klachten zoals stress, slaapproblemen en concentratiestoornissen kunnen veroorzaken. Ook ervaren mensen met financiële problemen vaker gevoelens van schaamte, depressie of eenzaamheid. Vaak durven ze geen hulp te vragen, maar kunnen ze aan niets anders meer denken dan hun geldproblemen. Daardoor verkleint hun ‘mentale bandbreedte’ en zijn ze minder in staat om logisch na te denken en hun problemen op te lossen. Het gevolg? Minder zelfcontrole en meer impulsieve en onverstandige beslissingen.  

Dat zien we ook bij onze opdrachtgevers. Werknemers met forse schulden plegen sneller diefstal en fraude. Dan gebruiken zij toch even de tankpas van de zaak om die dure tank benzine voor de privéauto te betalen. Nemen zij tijdens een nachtelijke beveiligingsronde toch even iets uit het magazijn mee om door te verkopen. Bestellen zij bij een grote inkooporder ook goederen of diensten voor zichzelf. Of melden zij zich ziek om met een snelle klus als zzp’er snel iets extra’s te kunnen verdienen.

Wat kunt u als werkgever doen?

1. Creëer een veilige omgeving

In een eerder artikel gaven we u al een aantal tips om diefstal en fraude binnen uw organisatie te voorkomen. Een van de belangrijkste tips is om medewerkers met schulden vroegtijdig te herkennen en een veilige omgeving te creëren, waarin ze over hun financiële problemen kunnen praten zonder dat ze bang hoeven zijn voor ontslag.

Er zijn verschillende manieren waarop u dat kunt doen. Preventief, door bijvoorbeeld een budgetcoach een workshop te laten geven. Of door uw medewerkers te vertellen waar zij terecht kunnen met geldvragen of zorgen. Op de website van het platform Wijzer in geldzaken van het Ministerie van Financiën vindt u hiervoor veel tips. Maar ook als een werknemer al schulden heeft of als er loonbeslag wordt gelegd kunt u veel doen. Zo kunt u hem of haar doorverwijzen naar het Nibud, waar verschillende vormen van ondersteuning beschikbaar zijn. Ook kunt u de medewerker doorverwijzen naar de schuldhulpverlening van de gemeente of als werkgever zelf een Nibud-coach inschakelen.

2. Neem voorzorgsmaatregelen

Nu is het creëren van een veilige werkomgeving waarschijnlijk niet genoeg om het risico op diefstal en fraude helemaal uit te sluiten. Daarom is het belangrijk om ook verschillende scenario’s in kaart te brengen en voorzorgsmaatregelen te nemen zodat medewerkers niet onnodig in de verleiding gebracht worden:

  • Zorg bijvoorbeeld voor een helder inkoopbeleid waarin taken en verantwoordelijkheden worden gescheiden. Zorg ook dat uw AO/IC-controles op orde zijn, zodat u eventuele inkoop- en factuurfraude in een vroegtijdig stadium kunt ontdekken.
  • Zorg ervoor dat uw verzuimbeleid en verzuimprotocol op orde zijn, zodat uw medewerkers weten wanneer er sprake is van (on)terecht ziekteverzuim. Daarmee kunt u veel gevallen van verzuimfraude voorkomen.
  • Laat kandidaten screenen met behulp van een pre-employment screening. Daarin komt een schuldenpositie meestal wel aan het licht.

“Verwacht het onverwachte, dan wordt u nooit verrast.”

 

Wat doet u bij vermoedens van diefstal of fraude?

Vermoedt u dat er binnen uw organisatie toch sprake is van diefstal of fraude, ondanks de genomen voorzorgsmaatregelen? Dan kunt u Hoffmann inschakelen voor een onderzoek. Onze specialisten zijn u graag van dienst.

0882986600

info@hoffmann.nl

Fraude & Integriteit

Werkgevers: pas op met BYOD

Het heeft, zeker sinds we door corona flexibeler zijn gaan werken, een enorme vlucht genomen. Bring Your Own Device (BYOD): medewerkers die hun eigen laptops, tablets en smartphones mogen gebruiken voor het werk. Hoewel BYOD veel voordelen met zich meebrengt, kleven er ook een aantal nadelen aan. Zeker op het gebied van beveiliging en bij onderzoeken naar onder andere ongewenst gedrag. In dit artikel vertellen we er meer over.

Fraude & Integriteit

Medewerkers met schulden, hoe voorkomt u dat zij frauderen?

De redenen om fraude te plegen zijn per persoon anders, maar het valt ons bij Hoffmann de laatste tijd op dat veel betrokkenen een forse schuldenpositie hebben, zonder dat de werkgever daarmee bekend is. Medewerkers met forse schulden zijn vaak gevoeliger voor omkoping, diefstal en fraude. Hoe kunt u voorkomen dat u als bedrijf hiermee te maken krijgt?

Fraude & Integriteit

Vermoeden van verzuimfraude? Zorg dat uw dossier op orde is.

De laatste maanden is het ziekteverzuim in Nederland ongekend hoog: op dit moment ligt het verzuimpercentage op 5,5%, waar het normaal op zo’n 4,5% ligt. In de zorg, het onderwijs en de industrie liggen de percentages nog veel hoger: tussen 6,4% en 7,8%. Veel bedrijven moeten dus alle zeilen bijzetten. Logisch dat zij ook alerter zijn op signalen van mogelijke verzuimfraude. Maar wat is er eigenlijk nodig om een onderzoek naar verzuimfraude op te kunnen starten?

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.