Bij Hoffmann zien we in deze periode een aantal tendensen in bedrijfsfraude die we duidelijk kunnen linken aan de coronacrisis. Eerder verschenen deel 1 en deel 2, in deze update zetten we weer nieuwe bevindingen voor u op een rijtje.
CEO-fraude
Wij hebben er al eerder voor gewaarschuwd, en ook vanuit de politie en het Openbaar Ministerie is vorige week een waarschuwing uitgegaan dat bedrijven tijdens deze coronacrisis extra waakzaam moeten zijn op CEO-fraude.
Aangezien veel mensen op dit moment thuiswerken, is het lastig om de normale procedures te volgen. Medewerkers die geautoriseerd zijn om betalingen te controleren en af te wikkelen, werken op afstand van elkaar. Daardoor worden meer betalingen op basis van goed vertrouwen goedgekeurd. Medewerkers van de financiële administratie zullen het in deze tijd bovendien niet gek vinden een mailtje van de CEO of CFO te krijgen, waarin hen gevraagd wordt om met spoed een bedrag over te maken voor bijvoorbeeld een spoedlevering van mondkapjes.
Vorige week zagen we dat criminelen het voornamelijk hadden voorzien op zorginstellingen. De druk op de zorg is op dit moment extra groot. Zo zijn zorginstellingen bijvoorbeeld met man en macht op zoek naar mondkapjes en andere beschermings- en desinfectiemiddelen. Criminelen maken daar helaas misbruik van, bijvoorbeeld door de financiële afdeling uit naam van de directie een mail te sturen met de opdracht om direct een groot bedrag over te maken, zodat de zending vandaag nog vanuit het buitenland verscheept kan worden.
Wij adviseren u om uw financiële afdeling van dit risico op de hoogte te stellen en heldere afspraken te maken over het doen van grote spoedbetalingen. Soms kan een korte telefonische check grote schade voorkomen!
Misbruik van de NOW-regeling
Sinds 6 april kunnen bedrijven bij het UWV een aanvraag indienen op grond van de Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid (NOW). Met deze regeling kunnen ondernemingen die te lijden hebben onder de crisis hun personeel blijven doorbetalen. Daarmee wordt werkloosheid voorkomen en blijven medewerkers behouden voor het bedrijf.
Ondanks de vele oproepen van minister Koolmees om geen misbruik te maken van deze regeling, hebben ons afgelopen week helaas al meerdere meldingen bereikt van bedrijven die er wel misbruik van (lijken te) maken vanuit de meldmisstanden service. Vanuit Hoffmann onderzoeken wij deze meldingen niet, maar wij zetten ze door naar het UWV, zodat zij ze indien nodig de meldingen verder kunnen oppakken.
Hulp nodig?
Loopt u tijdens of na deze crisis tegen (CEO-)fraude, diefstal of andere misstanden aan? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.
Onze onderzoeken gaan ook tijdens de coronacrisis gewoon door. Daarbij werken we zo veel mogelijk vanuit huis en op afstand (bijvoorbeeld met behulp van videoconferencing). Is een fysiek bezoek noodzakelijk? Dan houden wij ons aan de richtlijnen van het RIVM en de Nederlandse overheid om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen.