Als mensen met elkaar gaan samenwerken in een gezamenlijke bv of een vof, gebeurt dat vaak met veel energie én in vol vertrouwen. Er worden weinig afspraken gemaakt, laat staan op papier gezet. Men staat vooral in de ‘doe-stand’. Niet zelden blijkt dan later dat visies, verwachtingen en handelwijzen uiteenlopen, bijvoorbeeld omdat een van de partners zichzelf bevoordeelt ten koste van de onderneming. Als er dan niets op papier staat kan het ingewikkeld zijn om daar onderzoek naar te (laten) doen.

Frauderende zakenpartners

We zien het in de praktijk regelmatig: vennoten die vanuit het verleden gewend zijn om verschillend met de boekhouding om te gaan. Waarbij de ene vennoot er na verloop van tijd achterkomt dat de creditcard van de zaak wel erg vaak voor privé-uitgaven wordt gebruikt. Of bedrijven waar een van de vennoten op enig moment besluit om een aantal verkopen buiten de boeken te houden en de opbrengst in eigen zak te steken.

Wat we ook vaak zien: een van de partners die, al dan niet tijdens een conflict, besluit om er een eigen concurrerend bedrijf naast te starten. Waarbij hij de inkoopfacturen boekt op de gezamenlijke vennootschap, maar de omzet binnen het nieuwe bedrijf houdt.

Maak op voorhand duidelijke afspraken

Zoals in de inleiding al aangegeven, is er doorgaans bij de start van een samenwerking vooral veel energie en vertrouwen, en wordt er nauwelijks stilgestaan bij wat er allemaal mis zou kunnen gaan. Terwijl verschillende visies en conflicten, maar bijvoorbeeld ook ziekte, scheiding en financiële problemen van een van de vennoten, grote gevolgen kunnen hebben voor die samenwerking.

Daarom is het belangrijk om bij de start van een vennootschap een aantal afspraken te maken. En om deze afspraken ook duidelijk vast te leggen. Bij een bv kan dat in de statuten of een aandeelhoudersovereenkomst, bij een vof kan dit in een vof-contract. In die overeenkomst kunnen dan ook afspraken worden vastgelegd over hoe te handelen bij vermoedens van fraude. Daarbij kunt u denken aan afspraken over het moment en de wijze waarop een onderzoek kan worden gestart. Wie heeft (intern) welke onderzoeksbevoegdheden? En wie is wanneer gerechtigd om de opdracht te geven voor een extern onderzoek?

Geen afspraken?

Zijn deze afspraken niet gemaakt? Dan zal de aandeelhouder of vennoot die vermoedens heeft van fraude moeten kunnen aantonen dat er een gerechtvaardigd belang is om onderzoek te (laten) doen. In dat geval is het belangrijk om dit schriftelijk vast te leggen, en daarbij aan te geven dat het onderzoek zal worden gedaan in het belang van de vennootschap en niet verder zal gaan dan noodzakelijk. Daarmee kunnen latere discussies over belangenverstrengeling worden voorkomen. In veel gevallen zal het daarom ook goed zijn om het onderzoek te laten uitvoeren door een onafhankelijke derde, zoals een onderzoeksbureau.

 

Vragen?

Heeft u hier vragen over? Neem dan gerust contact met ons op.

Onze specialisten zijn u graag van dienst.

Met dank aan Sjoerd Remers, advocaat bij Lexence, voor zijn bijdrage aan dit artikel.

Fraude & Integriteit

Zo houdt u criminele werknemers buiten de deur

Dit voorjaar meldden BNR en het Financieele Dagblad dat duizenden Noord-Koreaanse IT’ers undercover aan de slag zijn bij westerse bedrijven, waaronder de grootste en meest winstgevende bedrijven in de Verenigde Staten. Uit de berichtgeving blijkt dat deze werknemers veelal onder valse namen werken en binnenkomen met gestolen, vervalste of (met AI) nagemaakte identiteitsdocumenten.

Fraude & Integriteit

Interne fraude met zakelijke creditcards: een steeds groter probleem

De afgelopen tijd heeft Hoffmann een aantal keer aandacht gevraagd voor het fenomeen interne fraude. In onze onderzoeken zien wij namelijk een toename in het aantal fraudes, en ook in de omvang daarvan. De schade loopt niet zelden op tot een paar ton. Een vorm van fraude die daarbij nog relatief onderbelicht is maar wel aan terrein wint, is de fraude met zakelijke creditcards. In dit artikel vertellen we u hoe dit komt en hoe u dit binnen uw organisatie kunt voorkomen.

Fraude & Integriteit

Interne fraude: Verwacht het onverwachte, dan wordt u nooit verrast

Creatieve medewerkers zijn een must voor uw organisatie. Want een flinke dosis creativiteit zorgt voor innovatiekracht en groei. Bovendien kan uw organisatie met de hulp van creatieve medewerkers blijven meebewegen in een steeds veranderende wereld. Daarbij is het wel van belang dat uw medewerkers die creativiteit inzetten voor de organisatie en niet voor zichzelf. Een open deur misschien, maar toch zien wij nog te vaak dat financieel managers hun creativiteit inzetten om fraude te plegen.

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.