Langzaamaan normaliseert het leven weer een beetje. Ook de bedrijvigheid neemt weer toe. En hoewel we nog lang niet op het niveau van voor de crisis zitten, blijkt uit cijfers van de Belangenverenging Tankstations en het openbaar vervoer dat we weer meer forensen. Werkt u ook weer aan de opstart van uw bedrijf? Dan geeft Hoffmann u graag een aantal tips. De eerste vier tips gaven wij in eerdere artikelen (deel 1 en deel 2), in dit laatste artikel vindt u tip 5 en 6.

#5        Controleer of er sprake is geweest van cryptomining

Handelaars in bitcoins hebben snelle, dure apparatuur en netwerken nodig, met veel rekenkracht. Dit soort apparatuur hebben de meeste mensen niet in huis, maar bedrijven wel. Ook buiten de coronacrisis zijn ons dan ook gevallen bekend van systeembeheerders die de apparatuur en het netwerk van het bedrijf gebruiken voor cryptomining. Voor hen wellicht lucratief, voor uw onderneming minder wenselijk. Zo kost cryptomining onder meer veel capaciteit en kracht en daardoor zouden gangbare (werk)processen ernstig kunnen verstoren. Tevens gaat het gepaard met hoge stroomkosten.

Als gevolg van het thuiswerkbeleid van de afgelopen maanden hebben uw systeembeheerders meer tijd en gelegenheid gehad om relatief onzichtbaar te cryptominen op de apparatuur en het netwerk van uw bedrijf. Het kan geen kwaad om te controleren of dit is gebeurd.

#6        Weet met wie u zaken doet

We schreven het in onze vorige update ook al: na een aantal maanden stilstand of werken op een lager pitje, proberen veel bedrijven op dit moment snel een deel van de verloren omzet goed te maken. Daarbij is het verleidelijk om iedere strohalm aan te grijpen. Zoals gebruikelijk zijn er kwaadwillenden die hier misbruik van willen maken.

Voorbeeld uit de praktijk

Onlangs werd een van onze opdrachtgevers benaderd door een nieuwe klant. Het Franse bedrijf mailde op vrijdagnamiddag en wilde met spoed een groot aantal laptops geleverd krijgen. Onze opdrachtgever deed zijn huiswerk. Hij checkte het bedrijf en controleerde of de contactpersoon daar ook echt werkzaam was. Dat was het geval, de order leek legitiem. Nabellen had geen zin meer, het Franse bedrijf was immers gesloten voor het weekend.

Op maandagochtend werden de laptops aan de koerier overhandigd om ze naar Parijs te vervoeren. Rond de levertijd werd de koerier gebeld: of hij de laptops op een alternatief adres wilde afleveren. Dat deed hij. Vervolgens stuurde onze opdrachtgever een factuur naar het Franse bedrijf en kreeg bericht terug dat zij nooit een order hadden geplaatst. Een aardige strop voor deze leverancier.

Wees dus extra alert als er op vrijdagnamiddag een grote spoedorder van een nieuwe klant binnenkomt. Controleer met wie u zaken doet. Het feit dat het e-mailadres legitiem lijkt, zegt tegenwoordig niet veel. Cybercriminelen zijn bijzonder goed in het vervalsen van e-mailadressen. Daarnaast doen ze hun huiswerk en doen zij zich voor als de echte representant van uw klant. Het kan dus de moeite lonen om verder te speuren, toch telefonisch contact te zoeken of om een vooruitbetaling te vragen.

Vragen?

Heeft u vragen over deze tips of kunnen we u ergens bij helpen? 
U kunt altijd contact met ons opnemen.

088- 2986600

info@hoffmann.nl

Fraude & Integriteit

Hoe start u het bedrijf weer veilig op na de lockdown - deel II?

Het leven normaliseert zich steeds weer een beetje meer. De horeca is open, basisscholen hebben weer een volledig rooster en vorige week adviseerden de planbureaus het kabinet om toe te staan dat medewerkers weer één dag per week naar kantoor kunnen. Maakt u plannen om het werken op kantoor - op veilige afstand - weer mogelijk te maken?

Fraude & Integriteit

Hoe start u het bedrijf weer veilig op na de lockdown?

Langzaamaan krijgen we een beetje meer vrijheid terug. Kinderen zijn al even naar school, we mogen buiten sporten en vanaf 1 juni mogen we ook weer het terras op. En hoewel de overheid adviseert om zeker nog tot september thuis te werken, snakken veel mensen naar een paar uur ongestoord werken op kantoor. Maakt u plannen om het werken op kantoor - op veilige afstand - weer mogelijk te maken? Dan geeft Hoffmann u graag een aantal tips om dit zo veilig mogelijk te doen. Vandaag de eerste twee tips.

Fraude & Integriteit

Meldmisstanden kosteloos beschikbaar tot eind 2020

Hoewel de coronacrisis veel gevoelens van saamhorigheid teweegbrengt, ziet Hoffmann helaas ook dat sommige medewerkers juist nu misbruik maken van de omstandigheden. Schrijnender is zelfs dat andere medewerkers hier vaak op de hoogte zijn maar hier geen melding van maken. 


 

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.