Langzaamaan normaliseert het leven weer een beetje. Ook de bedrijvigheid neemt weer toe. En hoewel we nog lang niet op het niveau van voor de crisis zitten, blijkt uit cijfers van de Belangenverenging Tankstations en het openbaar vervoer dat we weer meer forensen. Werkt u ook weer aan de opstart van uw bedrijf? Dan geeft Hoffmann u graag een aantal tips. De eerste vier tips gaven wij in eerdere artikelen (deel 1 en deel 2), in dit laatste artikel vindt u tip 5 en 6.

#5        Controleer of er sprake is geweest van cryptomining

Handelaars in bitcoins hebben snelle, dure apparatuur en netwerken nodig, met veel rekenkracht. Dit soort apparatuur hebben de meeste mensen niet in huis, maar bedrijven wel. Ook buiten de coronacrisis zijn ons dan ook gevallen bekend van systeembeheerders die de apparatuur en het netwerk van het bedrijf gebruiken voor cryptomining. Voor hen wellicht lucratief, voor uw onderneming minder wenselijk. Zo kost cryptomining onder meer veel capaciteit en kracht en daardoor zouden gangbare (werk)processen ernstig kunnen verstoren. Tevens gaat het gepaard met hoge stroomkosten.

Als gevolg van het thuiswerkbeleid van de afgelopen maanden hebben uw systeembeheerders meer tijd en gelegenheid gehad om relatief onzichtbaar te cryptominen op de apparatuur en het netwerk van uw bedrijf. Het kan geen kwaad om te controleren of dit is gebeurd.

#6        Weet met wie u zaken doet

We schreven het in onze vorige update ook al: na een aantal maanden stilstand of werken op een lager pitje, proberen veel bedrijven op dit moment snel een deel van de verloren omzet goed te maken. Daarbij is het verleidelijk om iedere strohalm aan te grijpen. Zoals gebruikelijk zijn er kwaadwillenden die hier misbruik van willen maken.

Voorbeeld uit de praktijk

Onlangs werd een van onze opdrachtgevers benaderd door een nieuwe klant. Het Franse bedrijf mailde op vrijdagnamiddag en wilde met spoed een groot aantal laptops geleverd krijgen. Onze opdrachtgever deed zijn huiswerk. Hij checkte het bedrijf en controleerde of de contactpersoon daar ook echt werkzaam was. Dat was het geval, de order leek legitiem. Nabellen had geen zin meer, het Franse bedrijf was immers gesloten voor het weekend.

Op maandagochtend werden de laptops aan de koerier overhandigd om ze naar Parijs te vervoeren. Rond de levertijd werd de koerier gebeld: of hij de laptops op een alternatief adres wilde afleveren. Dat deed hij. Vervolgens stuurde onze opdrachtgever een factuur naar het Franse bedrijf en kreeg bericht terug dat zij nooit een order hadden geplaatst. Een aardige strop voor deze leverancier.

Wees dus extra alert als er op vrijdagnamiddag een grote spoedorder van een nieuwe klant binnenkomt. Controleer met wie u zaken doet. Het feit dat het e-mailadres legitiem lijkt, zegt tegenwoordig niet veel. Cybercriminelen zijn bijzonder goed in het vervalsen van e-mailadressen. Daarnaast doen ze hun huiswerk en doen zij zich voor als de echte representant van uw klant. Het kan dus de moeite lonen om verder te speuren, toch telefonisch contact te zoeken of om een vooruitbetaling te vragen.

Vragen?

Heeft u vragen over deze tips of kunnen we u ergens bij helpen? 
U kunt altijd contact met ons opnemen.

088- 2986600

info@hoffmann.nl

Fraude & Integriteit

Steeds vaker diefstal van medicijnen in de zorg

Afgelopen vrijdag was er een uitgebreide reportage in de nieuwsuitzending van EenVandaag over de toename van diefstal van medicijnen in de zorg. Ron Nieuwendijk, senior consultant Fraude & Integriteit bij Hoffmann kwam hier ook aan het woord. “Tien jaar geleden ging het bij één op de tien onderzoeksopdrachten uit de zorg om medicijndiefstal. Inmiddels is dat bij ongeveer één op de drie dossiers het geval,” aldus Ron. Reden waarom we hier ook vanuit Hoffmann weer aandacht voor willen vragen. Want wat is hiervan de oorzaak?

Fraude & Integriteit

Fraude door mede-aandeelhouder of -vennoot: wanneer kunt u onderzoek laten doen?

Als mensen met elkaar gaan samenwerken in een gezamenlijke bv of een vof, gebeurt dat vaak met veel energie én in vol vertrouwen. Er worden weinig afspraken gemaakt, laat staan op papier gezet. Men staat vooral in de ‘doe-stand’. Niet zelden blijkt dan later dat visies, verwachtingen en handelwijzen uiteenlopen, bijvoorbeeld omdat een van de partners zichzelf bevoordeelt ten koste van de onderneming. Als er dan niets op papier staat kan het ingewikkeld zijn om daar onderzoek naar te (laten) doen.

Fraude & Integriteit

10 tips om fraude door medewerkers met schulden te voorkomen

Ruim een jaar geleden publiceerden wij een nieuwsartikel over fraude op de werkvloer. In dat artikel gaven wij aan dat het ons opviel dat steeds meer betrokkenen in fraudeonderzoeken forse schulden hadden. Een trend die we tot op de dag van vandaag zien toenemen. Maar weet u wat die betrokkenen ons vertellen als we hen met onze bevindingen confronteren? ‘Het ging zo gemakkelijk’. In dit artikel geven we u dus graag 10 tips om fraude en diefstallen door medewerkers met schulden te voorkomen.


 

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.