Langzaamaan normaliseert het leven weer een beetje. Ook de bedrijvigheid neemt weer toe. En hoewel we nog lang niet op het niveau van voor de crisis zitten, blijkt uit cijfers van de Belangenverenging Tankstations en het openbaar vervoer dat we weer meer forensen. Werkt u ook weer aan de opstart van uw bedrijf? Dan geeft Hoffmann u graag een aantal tips. De eerste vier tips gaven wij in eerdere artikelen (deel 1 en deel 2), in dit laatste artikel vindt u tip 5 en 6.

#5        Controleer of er sprake is geweest van cryptomining

Handelaars in bitcoins hebben snelle, dure apparatuur en netwerken nodig, met veel rekenkracht. Dit soort apparatuur hebben de meeste mensen niet in huis, maar bedrijven wel. Ook buiten de coronacrisis zijn ons dan ook gevallen bekend van systeembeheerders die de apparatuur en het netwerk van het bedrijf gebruiken voor cryptomining. Voor hen wellicht lucratief, voor uw onderneming minder wenselijk. Zo kost cryptomining onder meer veel capaciteit en kracht en daardoor zouden gangbare (werk)processen ernstig kunnen verstoren. Tevens gaat het gepaard met hoge stroomkosten.

Als gevolg van het thuiswerkbeleid van de afgelopen maanden hebben uw systeembeheerders meer tijd en gelegenheid gehad om relatief onzichtbaar te cryptominen op de apparatuur en het netwerk van uw bedrijf. Het kan geen kwaad om te controleren of dit is gebeurd.

#6        Weet met wie u zaken doet

We schreven het in onze vorige update ook al: na een aantal maanden stilstand of werken op een lager pitje, proberen veel bedrijven op dit moment snel een deel van de verloren omzet goed te maken. Daarbij is het verleidelijk om iedere strohalm aan te grijpen. Zoals gebruikelijk zijn er kwaadwillenden die hier misbruik van willen maken.

Voorbeeld uit de praktijk

Onlangs werd een van onze opdrachtgevers benaderd door een nieuwe klant. Het Franse bedrijf mailde op vrijdagnamiddag en wilde met spoed een groot aantal laptops geleverd krijgen. Onze opdrachtgever deed zijn huiswerk. Hij checkte het bedrijf en controleerde of de contactpersoon daar ook echt werkzaam was. Dat was het geval, de order leek legitiem. Nabellen had geen zin meer, het Franse bedrijf was immers gesloten voor het weekend.

Op maandagochtend werden de laptops aan de koerier overhandigd om ze naar Parijs te vervoeren. Rond de levertijd werd de koerier gebeld: of hij de laptops op een alternatief adres wilde afleveren. Dat deed hij. Vervolgens stuurde onze opdrachtgever een factuur naar het Franse bedrijf en kreeg bericht terug dat zij nooit een order hadden geplaatst. Een aardige strop voor deze leverancier.

Wees dus extra alert als er op vrijdagnamiddag een grote spoedorder van een nieuwe klant binnenkomt. Controleer met wie u zaken doet. Het feit dat het e-mailadres legitiem lijkt, zegt tegenwoordig niet veel. Cybercriminelen zijn bijzonder goed in het vervalsen van e-mailadressen. Daarnaast doen ze hun huiswerk en doen zij zich voor als de echte representant van uw klant. Het kan dus de moeite lonen om verder te speuren, toch telefonisch contact te zoeken of om een vooruitbetaling te vragen.

Vragen?

Heeft u vragen over deze tips of kunnen we u ergens bij helpen? 

U kunt altijd contact met ons opnemen.

088- 2986600

info@hoffmann.nl

Fraude & Integriteit

Als u twijfelt aan een ziekmelding van een werknemer

Wanneer een medewerker ziek is, dan is dat in de eerste plaats vervelend voor die medewerker zelf. Tegelijkertijd heeft dit ook gevolgen voor de werkgever. Kortgeleden kwam in het nieuws dat iedere dag ziekteverzuim een werkgever € 350 tot € 450 kost. Een grote kostenpost dus voor werkgevers, zeker als (meerdere) medewerkers voor langere tijd uit de running zijn. Extra vervelend wordt het als u redenen heeft om te twijfelen aan een ziekmelding. In dat geval kunt een onderzoek naar verzuimfraude laten doen, maar dat kan niet zomaar. 

Fraude & Integriteit

Fraude met diploma’s en ID-bewijzen nog te gemakkelijk

Het blijkt nog te gemakkelijk om met een vals of gekocht diploma of een ID-bewijs van een ander aan de slag te gaan. Afgelopen zomer luidde de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) hierover de noodklok voor de zorg, maar bij Hoffmann zien we dit ook regelmatig bij grote commerciële bedrijven gebeuren. Vooral als de organisaties externen inhuren via bemiddelingsbureaus, recruiters en uitzend- en detacheringsbureaus. Het blijkt dat die bureaus het niet altijd even nauw nemen met de (in de zorg verplichte) controles. Soms zijn zij zelfs malafide.

Fraude & Integriteit

Zo houdt u criminele werknemers buiten de deur

Dit voorjaar meldden BNR en het Financieele Dagblad dat duizenden Noord-Koreaanse IT’ers undercover aan de slag zijn bij westerse bedrijven, waaronder de grootste en meest winstgevende bedrijven in de Verenigde Staten. Uit de berichtgeving blijkt dat deze werknemers veelal onder valse namen werken en binnenkomen met gestolen, vervalste of (met AI) nagemaakte identiteitsdocumenten.


 

Wilt u op de hoogte blijven van onze diensten en werkzaamheden? Meld u hier aan voor de periodieke toezending van onze Hoffmann Tips.